650 KR FOR 45 MINUTTER???!!!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Skjønner ikke hvorfor dere diskuterer sånn. Svaret er enkelt. Tilbud og etterspørsel. De tar seg så godt betalt fordi de kan. Fordi det er mer enn nok av folk som er mer enn villig til å betale såpass for det. Enkelt.
Gjest

Gjest skrev:Skjønner ikke hvorfor dere diskuterer sånn. Svaret er enkelt. Tilbud og etterspørsel. De tar seg så godt betalt fordi de kan. Fordi det er mer enn nok av folk som er mer enn villig til å betale såpass for det. Enkelt.
Jeg ville blitt veldig overrasket om dette faktisk var en lukrativ inntektskilde for matematikk.net. Dette er ikke den primære inntektskilden heller, og dermed er det nok ikke kun økonomiske interesser som blir vektlagt i prissettingen. Som oftest når du tenker at svaret på et spørsmål er enkelt så er det ofte ikke det. Enhver kan snakke om tilbud og etterspørsel, men det blir kanskje litt for dumt å konkludere med at det ikke er noen andre faktorer i spill. Sånn sett er det et helt legitimt tema, og uansett om det kun var markedsdrevede vurderinger må det vel være greit å diskutere det?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Enig med siste gjest her. Litt diskusjon er sunt, fordi det er alltid rom for å lære noe; i dette tilfellet, litt om markedsflyt.

Jeg driver også frivillig drift med produksjon av læremateriale, men tilbyr også betalt undervisning for de som ønsker mer personlig oppfølging. Har aldri opplevd noen som setter seg på bakbena som en av gjestene gjorde her, og forlangte at også det skulle være gratis. Som regel vil de som føler de trenger oppfølging, være villige til å betale for det.

Og jeg vil forøvrig nevne at det å betale for god, produktiv undervisning, er en investering. Ja det kan ende opp med å koste en del, men det gir avkastning i form av karriere-muligheter.
Bilde
Gjest

Problemet er ikke det å ta timepris for en matte-time!
Problemet er heller ikke det at den som jobber med matematikk.net på frivillig basis, ikke har råd til mat eller levebrød, og at man derfor tar 650 kr for 45 minutter!

Dere snakker om veldedighet? Veldedighet betyr ikke først at man hjelper gratis bare for senere å ta 650 kr for 45 minutter. Det virker som dere bruker "veldedighet" til å trekke flest mulig folk til dere, og når dere merker at mange trenger hjelp, og dere har oppnådd formålet, med antall besøkende dere ville har, så begynner dere å dra inn 650 kroner pr 45 minutter.

Så jeg er enig med den som tidligere skrev at dere ikke følger identiteten deres, når dere sier at dere gjør det i veldedighet, når dere tar 650 kroner pr 45 minutter.

Og jeg er også enig med det over, der det blir sagt at en matte-hjelper kan umulig sammenlignes med advokat, lege, elektriker? Da har man gått fra vettet!

Å tro at det å gi et par løsninger eller lære bort noen matte-formler, er det samme som advokat og lege-jobb, er helt fra vettet!

Man snakker ikke om matematiker-jobb her, man snakker om LEKSEHJELP!

Så ikke prøv dere å ta 650 kr for 45 minutter fra barn og ungdom som såvidt klarer å tjene 130 pr time i en butikk, eller avisbud. Skjerp dere as!

Og ikke tro at foreldre kan klare å dekke disse utgiftene for barna deres, da tar dere feil! For foreldre selv er ikke så motiverende til å se behovet for at deres sønner trenger matte-hjelp, og attpå skyte ut en pris på 650 kr for 45 minutter, vil en slik pappa ikke få lyst til å betale.

Så enten setter dere 100 kr for 45 minutter, og fortsetter å utgi dere som veldedighetsorg, ellers så kan dere slutte å kalle dette veldedighetsarbeid: 650 kr pr time er latterlig å annonsere, samtidig som dere utgir dere til å drive veldedighet!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det virker som du har noen hull i vokabularet. Du drar ordet "veldedighet" gjennom møkka her.
Veldedighet (fra tysk: Wohltätigkeit) eller velgjørenhet betegner privat engasjement som med penger, arbeidsinnsats eller andre ytelser har som mål å hjelpe mennesker som har behov for slik hjelp og som ikke er i nær slekt med giveren.
Forumet, som er åpent og gratis, og som drives uten profitt, er en veldedighet.

Timebetalt privatundervisning er ikke veldedighet. Det er arbeid.

Men det tar ikke noe vekk fra det veldedige arbeidet.

Bare for å gi et annet eksempel; i 2009 ga Statoil 2.2 millioner kroner til Redd Barna. Men i følge deg, så er det bare pisspreik, og ikke veldedighet, fordi Statoil tjener penger på andre arenaer.

Du oser av bortskjemthet, og krever at hvis NOE er gratis, så må ALT være gratis.
Så ikke prøv dere å ta 650 kr for 45 minutter fra barn og ungdom som såvidt klarer å tjene 130 pr time i en butikk, eller avisbud. Skjerp dere as!
Har du virkelig ikke tenkt lengre enn dette? Tror du barn står i kassa på Rimi for å tjene penger til matte-undervisning? Det er foreldrene som betaler. Foreldre som ønsker å investere i barnas utdanning.
Bilde
Gjest

Er matematikk.net veldedighet eller ikke?
Hvis det er veldedighet, hvorfor tar dere 650 kr for 45 minutter fra unge?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du presenterer en falsk dikotomi. En bedrift er ikke enten veldedig eller ikke.

En bedrift kan drive både næringsdrift og veldedig arbeid under samme navn.

Forumet drives av veldedig arbeid. Ingen her får betalt for å hjelpe deg med matematikk på forumet. Det er en frivillig aktivitet.

Privattimene går under næringsdrift, og koster penger.

Hvis du ønsker videre opplæring i bedriftsøkonomi, så tilbyr jeg privattimer for 400kr. i timen.
Bilde
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Når gigantiske bedrifter gir penger til veldedighet er det fordi de bryr seg om at sultne barn dør, eller er det fordi de vet at de vil tjene enda mer penger ved å framstå som etisk gode?
Gjest

Bortskjemt er du selv, som ikke klarer å fatte at dette er ikke identiteten til en som driver med veldedighet, at de tar 650 kroner for 45 minutter!!!

Jeg vet hva veldedighet her, du trenger ikke dra inn tysk forklaring her!

Du prøver å forsvare 650 kr for 45 minutter, det skjønner jeg siden dette er en lukurativ inntekt for deg. Men de som driver med veldedighet, bruker ikke å ta så grådige beløp fra foreldre eller de unge. Har du tenkt på foreldre som ikke er rike? Hva med barna deres? Tror du de vil sende barna for 650 kr i minuttet? Eller er dette tilbudet bare for rike foreldre?

Som sagt, identiteten til matematikk.net henger ikke sammen med veldedighetsarbeidet deres.

Skjerpings!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du fortsetter å vise en enorm mangel på leseevne.

Jeg har nevnt at jeg kun er moderator her, og ikke privatunderviser. Jeg jobber ikke for matematikk.net.

Du hevder at matematikk.net utgir seg for å være en veldedig bedrift, men det er bare en nettside. Og den utgir seg ikke for å være veldedig. Det er du som gang etter gang bruker dette ordet. http://matematikk.net/side/Om_matematikk.net

matematikk.net har som du ser bare som hensikt å være en komplett matematikk-nettside.
Bortskjemt er du selv, som ikke klarer å fatte at dette er ikke identiteten til en som driver med veldedighet, at de tar 650 kroner for 45 minutter!!!
Dette er ikke definisjonen av bortskjemthet.
Bilde
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Vi driver ikke veldedighet. Vi driver et nettsted i matematikk, som i motsettning til forlagenes nettsteder er åpent og fritt for betaling.
Mvh
Kenneth Marthinsen
Låst