Har tegnet grafen i geogebra bare for å se hvordan den ser ut. Ser at i nullpunktene til grafen er det en ''knekk'' og dermed vil ikke grafen være deriverbar der. Men hvordan kan jeg vise dette på et matematisk måte, kunne trengt en god forklaring

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Kan selvfølgelig derivere uttrykket som er ganske mye jobb og dermed se at for x=-2 og x=-1 så er ikke den deriverte definert (dvs. jeg får null i nevneren). Men er det ikke en måte jeg kan vise dette enklere på? Da tenker jeg på dette med grenseverdier til den deriverte. (noe jeg sliter litt med å forstå). Beklager om dette høres litt dumt ut.Aleks855 wrote:1: Finn funksjonsuttrykket for $f'(x)$
2: Beskriv hva som skjer ved $x=-2$ og $x=-1$.
Først ser vi at når $x\in\mathbb{R}\setminus [-2,-1]$ har vi at $f(x) = x^2 + 3x + 2$, så her er $f$ deriverbar. Når $x\in(-2,-1)$ har vi at $f(x) = -x^2 - 3x - 2,$ så deriverbar her også.Derivert wrote:Sitter med en oppgave: Hvor er |x^2+3x+2| ikke deriverbar?
Har tegnet grafen i geogebra bare for å se hvordan den ser ut. Ser at i nullpunktene til grafen er det en ''knekk'' og dermed vil ikke grafen være deriverbar der. Men hvordan kan jeg vise dette på et matematisk måte, kunne trengt en god forklaringTakker på forhånd!
Tusen takk! Altså at hvis den deriverte til grafen ikke nærmer seg samme funksjonsverdi i punktene x=-1 og x=-2 så eksisterer ikke den deriverte i det punktet?DennisChristensen wrote:Først ser vi at når $x\in\mathbb{R}\setminus [-2,-1]$ har vi at $f(x) = x^2 + 3x + 2$, så her er $f$ deriverbar. Når $x\in(-2,-1)$ har vi at $f(x) = -x^2 - 3x - 2,$ så deriverbar her også.Derivert wrote:Sitter med en oppgave: Hvor er |x^2+3x+2| ikke deriverbar?
Har tegnet grafen i geogebra bare for å se hvordan den ser ut. Ser at i nullpunktene til grafen er det en ''knekk'' og dermed vil ikke grafen være deriverbar der. Men hvordan kan jeg vise dette på et matematisk måte, kunne trengt en god forklaringTakker på forhånd!
Derimot har vi at
$$\lim_{x\to -2^+} \frac{f(x) - f(-2)}{x - (-2)} = \lim_{x\to -2^+}\frac{x^2 + 3x + 2 - 0}{x+2} = \lim_{x\to -2^+}\frac{(x+2)(x+1)}{x+2} = \lim_{x\to -2^+}(x+1) = -1,$$
mens
$$\lim_{x\to -2^-}\frac{f(x) - f(-2)}{x-(-2)} = \lim_{x\to -2^-}\frac{-x^2 - 3x - 2}{x+2} = \lim_{x\to -2^-}\frac{-(x+2)(x+1)}{x+2} = -\lim_{x\to -2^-}(x+1) = 1,$$
så $\lim_{x\to -2}\frac{f(x) - f(-2)}{x-(-2)}$ er ikke definert, så $f$ er ikke deriverbar for $x=-2$.
Samme argument viser at $f$ ikke er deriverbar for $x=-1$.
Du er nødt til å jobbe utifra definisjonene. En funksjon $f$ er deriverbar i et punkt $x_0$ hvis (og bare hvis) grenseverdien $\lim_{x\to x_0}\frac{f(x) - f(x_0)}{x-x_0}$ eksisterer.Derivert wrote: Tusen takk! Altså at hvis den deriverte til grafen ikke nærmer seg samme funksjonsverdi i punktene x=-1 og x=-2 så eksisterer ikke den deriverte i det punktet?
Denne grenseverdien, er dette egt. definisjonen av den deriverte?DennisChristensen wrote:Du er nødt til å jobbe utifra definisjonene. En funksjon $f$ er deriverbar i et punkt $x_0$ hvis (og bare hvis) grenseverdien $\lim_{x\to x_0}\frac{f(x) - f(x_0)}{x-x_0}$ eksisterer.Derivert wrote: Tusen takk! Altså at hvis den deriverte til grafen ikke nærmer seg samme funksjonsverdi i punktene x=-1 og x=-2 så eksisterer ikke den deriverte i det punktet?
Det er samme grenseverdi, ja, bare med litt annen notasjon. Skriver vi $x = x_0 + \Delta x$ ser vi atGjest wrote:Denne grenseverdien, er dette egt. definisjonen av den deriverte?DennisChristensen wrote:Du er nødt til å jobbe utifra definisjonene. En funksjon $f$ er deriverbar i et punkt $x_0$ hvis (og bare hvis) grenseverdien $\lim_{x\to x_0}\frac{f(x) - f(x_0)}{x-x_0}$ eksisterer.Derivert wrote: Tusen takk! Altså at hvis den deriverte til grafen ikke nærmer seg samme funksjonsverdi i punktene x=-1 og x=-2 så eksisterer ikke den deriverte i det punktet?
[tex]f'(x)=\lim_{\Delta x\rightarrow 0}\frac{f(x+\Delta x)-f(x)}{\Delta x}[/tex]