Edit:byttet ut opprinnelig funksjonal med en ny, etter å ha sett på løsningsforslaget på den opprinnelige. Den som ligger ute nå er i alle fall litt mer vennligere. Opprinnelig funksjonal i spoiler, hvis noen vil ha noe å bryne seg på.
Julekalender #5
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Finn alle funksjoner som er slik at
Edit:byttet ut opprinnelig funksjonal med en ny, etter å ha sett på løsningsforslaget på den opprinnelige. Den som ligger ute nå er i alle fall litt mer vennligere. Opprinnelig funksjonal i spoiler, hvis noen vil ha noe å bryne seg på.
tar den første der, substituerer x med 1-x:Markus wrote:Finn alle funksjonersom er slik at
og
ganger (ii) med 2:
slik at (ii) - (i):
der.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Markus wrote: Oppfølger:
Finn det største tallet naturlige tallet, slik at er et rasjonelt tall.
Anta at
Gustav er for rask igjen!
----
Da prøver jeg meg på oppfølgeren:
Kvadrerer og rydder opp:
ABC-formel:
Vi forkaster den negative løsningen.
Altså vil vi ha høyeste mulige slik at er rasjonell.
Vi benytter oss av følgende teorem:
For , så er et heltall hvis og bare hvis er et kvadrattall, ellers er irrasjonell.
Altså må vi finne det største kvadrattallet på formen for .
Siden er odde, må det være på formen:
for .
Altså: .
Tester nå verdier rundt ,
f.eks. , gir som er den høyeste verdien for .
----
Da prøver jeg meg på oppfølgeren:
LaMarkus wrote:Finn det største tallet naturlige tallet, slik at er et rasjonelt tall.
Kvadrerer og rydder opp:
ABC-formel:
Vi forkaster den negative løsningen.
Altså vil vi ha høyeste mulige
Vi benytter oss av følgende teorem:
For
Altså må vi finne det største kvadrattallet på formen
Siden
Altså:
Tester nå verdier rundt
f.eks.
Gitt
a = 10 0 = -a + 10
a _{11} = 100 + 11 0 = -a 100a +11
a = 100a + 12 0 = -a + 100
a = 100a + n-1 0 = -a +100a + ( n- 1 )
a = 100a + n
For at summen av den aritmetiske rekka skal vere delelig med 99 , må 19 + n = 99 n = 80
Summerer V.S. og H.S. kvar for seg og får
a = 99(a + a +......+ a ) + 10 + 11 + .....+ n
= 99(a + a + ...... + a ) +
a
a
a
a
a
For at summen av den aritmetiske rekka skal vere delelig med 99 , må 19 + n = 99
Summerer V.S. og H.S. kvar for seg og får
a
= 99(a
Siste setninga i mitt innlegg har havnet på feil plass ( editor spilte meg et puss ).
Håper at du som leser dokumentet skjønner sammenhengen .
Håper at du som leser dokumentet skjønner sammenhengen .
Observerer at forGustav wrote:La, og for alle heltall la . Finn den minste slik at er delelig på .
...
Dersom
Siden
Altså er
Vil også ha
Og siden
Altså er
For å finne en
Altså er
Det er helt riktig!
Oppgaven er fra AIME 2017. Her er flere løsninger: https://artofproblemsolving.com/wiki/in ... /Problem_9
Oppgaven er fra AIME 2017. Her er flere løsninger: https://artofproblemsolving.com/wiki/in ... /Problem_9