Noen spørsmål til kap. 1 (algebra) og 2 (logaritmer) i R1
Posted: 28/12-2017 21:17
Hei! Jeg driver for tiden og jobber meg gjennom R1 vha. Thue videoer og Sinus R1 på egenhånd. Det er noen oppgaver jeg har slitt litt med som jeg håpte noen kunne hjelpe meg litt med.
Jeg tar med oppgavenummer, men dette referer da til Sinus R1. Jeg legger også ved et bilde av den aktuelle oppgaven bak oppgavenummeret.
A) 1.32) b) https://i.imgur.com/k0fzyVw.jpg
Jeg har startet slik: https://i.imgur.com/xttpWSt.jpg
På 2) ville jeg vanligvis brukt metoden Thue lærer bort for kontrapositivt bevis, slik: https://i.imgur.com/o33Kncg.jpg. Men når jeg ser i fasiten (https://i.imgur.com/K0YB3Fk.png) ser jeg at de har brukt en helt annen fremgangsmåte som jeg ikke skjønner i det hele tatt. Slik jeg tolker det ut i fra teksten gjør de dette (https://i.imgur.com/vZuoZ6h.jpg) direkte beviset. Men jeg skjønner ikke hvorfor det blir riktig. Er det noen som kan utdype litt hvorfor man kan gjøre det slik?
B) 1.137) b) https://i.imgur.com/A5PnP6R.jpg
Denne har jeg forsøkt å løse slik: https://i.imgur.com/9HjbQZY.jpg. Men det jeg egentlig gjør da er vel å utføre et bevis som baserer seg på en selvmotsigelse, det er vel ikke det samme som et indirekte bevis/kontrapositivt bevis som jeg får beskjed om å bruke i oppgaven? Men jeg klarer ikke å komme på en annen måte å løse denne oppgaven på og håpte noen her kunne gi en pekepinn.
C) 1.139) b) c) https://i.imgur.com/pjVzzVG.jpg
Denne gikk det fin å løse, men er fortsatt noe jeg lurer på.
b) Er det noe hensikt med denne oppgaven? Eller sagt på en annen måte, hva er det man skal lære av denne oppgaven?
c) Her prøvde jeg meg egentlig bare frem med tall som var større enn 40 til jeg kom til f(41)=1681 for å så sjekke om 1681 var et primtall ved å dele på 2-40. Spørsmålet mitt er om det er noen metode å finne om 1681 er et primtall eller ikke på en raskere måte (for hånd)?
D) 1.153) c) https://i.imgur.com/cUN5pHb.jpg
Her har jeg egentlig ingen ide om hvordan jeg skal gå frem. Noen tips?
E) 2.170) c) https://i.imgur.com/SsWiS4S.jpg
Denne har jeg løst slik: https://i.imgur.com/TH2vRIk.jpg og jeg har fått riktig svar. Men det er to ting jeg lurer på:
1) Burde jeg egentlig hatt en markør på 0 for å vise at verdien ikke kan bli mindre? For i det originale uttrykket er det jo "ln x", da kan vel ikke x-verdien være mindre enn null?
2) Er det jeg har gjort riktig utført ellers?
Jeg tar med oppgavenummer, men dette referer da til Sinus R1. Jeg legger også ved et bilde av den aktuelle oppgaven bak oppgavenummeret.
A) 1.32) b) https://i.imgur.com/k0fzyVw.jpg
Jeg har startet slik: https://i.imgur.com/xttpWSt.jpg
På 2) ville jeg vanligvis brukt metoden Thue lærer bort for kontrapositivt bevis, slik: https://i.imgur.com/o33Kncg.jpg. Men når jeg ser i fasiten (https://i.imgur.com/K0YB3Fk.png) ser jeg at de har brukt en helt annen fremgangsmåte som jeg ikke skjønner i det hele tatt. Slik jeg tolker det ut i fra teksten gjør de dette (https://i.imgur.com/vZuoZ6h.jpg) direkte beviset. Men jeg skjønner ikke hvorfor det blir riktig. Er det noen som kan utdype litt hvorfor man kan gjøre det slik?
B) 1.137) b) https://i.imgur.com/A5PnP6R.jpg
Denne har jeg forsøkt å løse slik: https://i.imgur.com/9HjbQZY.jpg. Men det jeg egentlig gjør da er vel å utføre et bevis som baserer seg på en selvmotsigelse, det er vel ikke det samme som et indirekte bevis/kontrapositivt bevis som jeg får beskjed om å bruke i oppgaven? Men jeg klarer ikke å komme på en annen måte å løse denne oppgaven på og håpte noen her kunne gi en pekepinn.
C) 1.139) b) c) https://i.imgur.com/pjVzzVG.jpg
Denne gikk det fin å løse, men er fortsatt noe jeg lurer på.
b) Er det noe hensikt med denne oppgaven? Eller sagt på en annen måte, hva er det man skal lære av denne oppgaven?
c) Her prøvde jeg meg egentlig bare frem med tall som var større enn 40 til jeg kom til f(41)=1681 for å så sjekke om 1681 var et primtall ved å dele på 2-40. Spørsmålet mitt er om det er noen metode å finne om 1681 er et primtall eller ikke på en raskere måte (for hånd)?
D) 1.153) c) https://i.imgur.com/cUN5pHb.jpg
Her har jeg egentlig ingen ide om hvordan jeg skal gå frem. Noen tips?
E) 2.170) c) https://i.imgur.com/SsWiS4S.jpg
Denne har jeg løst slik: https://i.imgur.com/TH2vRIk.jpg og jeg har fått riktig svar. Men det er to ting jeg lurer på:
1) Burde jeg egentlig hatt en markør på 0 for å vise at verdien ikke kan bli mindre? For i det originale uttrykket er det jo "ln x", da kan vel ikke x-verdien være mindre enn null?
2) Er det jeg har gjort riktig utført ellers?