Page 1 of 1

Hva forventes på eksamen?

Posted: 01/05-2018 11:23
by Negua
DEL 1

Oppgaven ber deg løse likningen. Du kommer til f.eks [tex]x^2+x-2[/tex], du tar den i hodet og skriver svaret. Du har ikke brukt ABC. Får jeg trekk for å ikke bruke ABC?

DEL 2

Oppgaven er nok så drøy (ber deg bruke vektorregning), men det er fullt mulig å løse denne uten hjelpemidler, men siden det er del 2, løser jeg den enkelt i GG. Jeg forteller hva jeg gjorde i GG og setter to strek under svaret. Får jeg trekk? Eller må jeg skrive slik for å få uttelling? [tex]\frac{[3,0]\cdot [4,4]}{\sqrt{3^2}+0^2\sqrt{4^2}+4^2}[/tex]

Re: Hva forventes på eksamen?

Posted: 01/05-2018 14:02
by Jørrian
Hvorfor skal du ta sjanser på eksamen? En sensor vil alltid vite hvordan du tenker. Skriv mest mulig og begrunn nøye.

Ligninger kan løses på flere måter, vis den og sett prøve på svarene dine. Da får du 100%.

Blir det spurt om en spesifikk metode, bruk den!

Lykke til.

Re: Hva forventes på eksamen?

Posted: 01/05-2018 14:39
by Negua
Det handler ikke om å ta sjanser, men er oppgaven komplisert, gjør jeg det mye raskere med GG. Jeg er ikke spesielt god i matte, derfor er det en fordel for meg å bruke GG når oppgavene blir kompliserte.

Re: Hva forventes på eksamen?

Posted: 04/05-2018 14:21
by LektorNilsen
Negua wrote:Det handler ikke om å ta sjanser, men er oppgaven komplisert, gjør jeg det mye raskere med GG. Jeg er ikke spesielt god i matte, derfor er det en fordel for meg å bruke GG når oppgavene blir kompliserte.
Det er ingenting i veien med å bruke GeoGebra.
Hvis du bruker graftegneren (altså med kommandoer i inntastingsfelt, eller knapper på verktøylinja), må du oppgi disse. Det er fordi disse ikke fremkommer "av seg selv" i et bilde.
Bruker du CAS, vil kommandoene/knappene du har brukt fremgå i bildet du tar av løsningen. Det kan likevel være greit å ta med et par setninger hvor du forklarer strategien din kort, slik at det er enkelt å følge fremgangsmåten som fremgår av CAS-bildet.

Dersom det står at du skal bruke vektorregning, kan du likevel bruke CAS. Da handler det bare om at du bruker CAS til å gjennomføre beregningene, ofte ved hjelp av kommandoer. Kompetansen din knyttet til å gjennomføre disse beregningene uten hjelpemidler testes i del 1