Page 1 of 1
Sannsynlighetsregning - trenger vi det i vgs?
Posted: 02/05-2018 08:59
by Lektor Tørdal
Hvorfor ikke ta bort sannsynlighetsregning fra læreplanen? Tidligere var det ikke med og det fungerte helt fint. De som ønsker å studere dette kan ta det som eget fag, hvilket det er, på universitetet.
Re: Sannsynlighetsregning - trenger vi det i vgs?
Posted: 02/05-2018 11:47
by Guest
Lektor Tørdal wrote:Hvorfor ikke ta bort sannsynlighetsregning fra læreplanen? Tidligere var det ikke med og det fungerte helt fint. De som ønsker å studere dette kan ta det som eget fag, hvilket det er, på universitetet.
Ja.
Re: Sannsynlighetsregning - trenger vi det i vgs?
Posted: 02/05-2018 12:28
by Guest
Sry for wall of text. TL;DR er at sannsynlighetsregning gir økt innsikt og forståelse av tall man støter på hver eneste dag.
Jeg vet at de fleste ikke synes sannsynlighetsregning er noe spesielt gøy og at mange sliter med akkurat denne biten av matten. Likevel kan vi ikke basere læreplanen på dette, og et argument som "det fungerte før" forklarer ikke hvorfor man skulle ønske å ta det bort fra læreplanen. Selv om "det" fungerte før betyr det vel ikke at man burde si seg fornøyd og slutte å endre på ting? Dette gjelder alle ulike områder av livet, "If it ain't broke, don't fix it" holdning fører til stagnasjon og noe jeg tror vil kun virke negativt i det lange løp.
Argumentet mitt for at det skal bli værende er enkelt: Hver eneste dag bombarderes vi alle av ulike statistikker og tall fra media, og det vil være nødvendig å ha noe forståelse for hvor disse tallene kan komme fra. Statistikk, som kjent er tett forbundet med sannsynlighet, vil i de fleste tilfeller være et veldig nyttig verktøy for å oppsummere data, men på samme måte kan det like lett forvrenge og representere data på en dårlig måte. Dette er det viktig å kunne ha et kritisk standpunkt til, og begynnelsen på denne forståelsen starter med sannsynlighetsregningen i grunnskolen.
Eksempel: Denne velkjente "kvinner betales 78% av mennene" greia. Uten at vi trenger å diskutere nøyaktigheten av den noe nærmere vet vi at det hersker svært mange følelser rundt dette og mange personer vil missforstå betydningen av tallet. F.eks. vil ikke statistikken se lik ut for kvinner vs. menn i Norge. Denne forståelsen kommer av hvem som defineres som gunstige i regnestykket gunstige/mulige som er så svært sentralt for sannsynlighetsregningen. Uten forståelse for hvem som var gunstige i denne situasjonen ville det vært umulig å diskutere de bakenforliggende årsakene som "hvem er best til å forhandle lønn" og finne en løsning på problemet. Uten noe kunnskap om tallet ville noen kanskje foreslått å bare øke gjennomsnittslønna til kvinner med 22 prosentpoeng, noe som selvsagt ville blitt feil.
Re: Sannsynlighetsregning - trenger vi det i vgs?
Posted: 02/05-2018 12:48
by Lektor Tørdal
Enig i mye du skriver, men mitt poeng er at sannsynlighetsregning og statistikk er et eget fag og ikke bør ta for stor plass i matematikken.
Re: Sannsynlighetsregning - trenger vi det i vgs?
Posted: 02/05-2018 13:59
by Guest
Vektorregning er også et eget fag på universitet, såkalt vektorkalkulus, trenger vel ikke skrape dette også av den grunn?
Som allerede kommentert over er det kjent at sannsynlighetsregning er noe av de elevene sliter mest med, men da burde man heller spørre seg hvordan man gjøre det mer forståelig enn å bare gjemme det bort, det hjelper jo ingen. Sannsynlighetsregning og kombinatorikk er jo en viktig del av matematikkfaget, og jeg tror ikke jeg er urimelig når jeg påstår dette.
Når det gjelder statistikk er er det veldig lite av dette i norsk skole, hovedmengden er vel plassert i S2, og det som er pensum er veldig forenklet, ikke bare i i forhold til universitet, men også internasjonalt på videregåendenivå. Det gjelder vel generelt for mange av fagene i videregående. Å beholde den lille biten av sannsynglighetsregning og statistikk i matematikkfaget er et minimum.
Re: Sannsynlighetsregning - trenger vi det i vgs?
Posted: 02/05-2018 14:13
by Lektor Tørdal
Er ikke enig med deg i at statistikk og sannsynlighetsregning er en del av matematikkfaget.
Re: Sannsynlighetsregning - trenger vi det i vgs?
Posted: 02/05-2018 14:34
by Gustav
Statistikk er vittelig en gren innen matematikk. Se bare på definisjonen på wikipedia, der vi kan lese følgende:
Wikipedia wrote:Statistics is a branch of mathematics dealing with the collection, classification, analysis, interpretation of numerical facts, for drawing inferences on the basis of their quantifiable likelihood (probability) of data.
Jeg er uenig i at statistikk og sannsynlighetsregning ikke skal være en del av skolematematikken. Grunnleggende forståelse for statistikk og sannsynlighet er vel en av de mer nyttige emnene som "alle" vil ha nytte av i praksis, f.eks. for å forstå nyheter slik det er presentert i alminnelige aviser, i forbindelse med blant annet politikk, økonomi, samfunnsfag og vitenskap.
Re: Sannsynlighetsregning - trenger vi det i vgs?
Posted: 02/05-2018 15:56
by Aleks855
Lektor Tørdal wrote:Er ikke enig med deg i at statistikk og sannsynlighetsregning er en del av matematikkfaget.
Hvis dette skal diskuteres så burde du kanskje begrunne hvorfor du mener dette? Vi ser noen gode motargumenter allerede, og bare "nei, jeg er uenig" fra deg. Siden du starta tråden hadde jeg kanskje sett for meg at du bidro mer enn som så.
Jeg mener at matematikken på grunnskole+VGS burde inneholde en innledning i det aller meste; aritmetikk, algebra, analyse, sannsynlighet og statistikk, 2D- og 3D-geometri (alminnelig geometri, og vektorregning), slik at studenten har en overflateforståelse av det meste.
Re: Sannsynlighetsregning - trenger vi det i vgs?
Posted: 02/05-2018 17:26
by DennisChristensen
Lektor Tørdal wrote:Er ikke enig med deg i at statistikk og sannsynlighetsregning er en del av matematikkfaget.
Dette vitner simpelthen om mangel på kjennskap til matematikk på et høyere nivå. Sannsynlighetsregning er et sentralt fagfelt i store deler av moderne matematikk, både abstrakt og anvendt. Eksempelvis er sannsynlighetsregning tett koplet med målteori, nettopp på grunn av den aksiomatiske forståelsen av et sannsynlighetsrom som et målbart rom utstyrt med en $\sigma$-algebra. Dessuten er sannsynlighetsregning hyppig brukt innen kombinatorikk (og spesielt probabilistisk kombinatorikk), hvor en studerer fenomener som "random graphs" etc. Tro ikke at sannsynlighetsregning kun kan estimere hvordan empiriske forsøk fra den virkelige verden vil oppføre seg; sannsynlighet gir oss innsikt i definitive, konkrete matematiske fenomener. Flere rene tallteoretiske likheter kan bevises med sannsynlighetsregning.
For en elev i videregående skole er en introduksjon til dette viktig. Først og fremst fordi, som nevnt ovenfor, sannsynlighet (og også statistikk, men jeg konsentrerte meg primært om sannsynlighet i dette innlegget) er sentrale deler av matematikken, og viktige for matematisk tenkning. Sannsynlighetsregning er ofte elevenes første møte med mengdelære, kombinatorikk, samt flere generaliseringer av matematiske begreper. Et godt eksempel er hvordan fenomenet en "funksjon" ikke kun sender tall til andre tall, men faktisk
hendelser til tall, innen sannsynlighetsregning. I tillegg kommer alle de praktiske årsakene til at elever bør forstå disse fagene, fra et sammfunnsperspektiv. Mitt hovedpoeng er nå iallfall en tuktens ris' svinging mot din siterte påstand.