alltid problemer med del 2 eksamensoppgaver

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
r1oppgaver

OKey, så jeg har gått gjennom hele R1 boka hvor jeg nærmest har regnet alle oppgavene pr kapittel men alikevel sliter jeg med eksamensoppgaver. Del 1 går veldig bra, men del 2 har jeg veldig problemer med fordi dette er tekst oppgaver.

Har vanskelig med å kjønne hvordan jeg skal gå frem/hva teksten spør om. Hva skal jeg gjøre? Jeg føler nærmest det er en gjettelek på del 2. Ender med at jeg må sitte å pugge hvordan setninger lyder med hensyn til hvordan jeg skal gå frem, noe som ikke virker riktig.
Alle slags tips setter jeg veldig pris på.
jakvah
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 09/11-2017 16:14

Se på pensum som en verktøyskasse. I del 1 så er det ganske opplagt hvilke verktøy i kassen du skal bruke for å løse problemer. I del 2 så er det du som skal finne ut hvilke verktøy du må bruke.

Mitt tips er å bryte ned oppgaven i hvilke verktøy du skal bruke.
reneask
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 03/01-2018 18:00

r1oppgaver skrev:OKey, så jeg har gått gjennom hele R1 boka hvor jeg nærmest har regnet alle oppgavene pr kapittel men alikevel sliter jeg med eksamensoppgaver. Del 1 går veldig bra, men del 2 har jeg veldig problemer med fordi dette er tekst oppgaver.

Har vanskelig med å kjønne hvordan jeg skal gå frem/hva teksten spør om. Hva skal jeg gjøre? Jeg føler nærmest det er en gjettelek på del 2. Ender med at jeg må sitte å pugge hvordan setninger lyder med hensyn til hvordan jeg skal gå frem, noe som ikke virker riktig.
Alle slags tips setter jeg veldig pris på.

Det er nok enklere å hjelpe deg dersom du kommer med et mer konkret eksempel på en oppgave fra en tidligere eksamen på del 2, så kan du forklare hva du ikke forstår med oppgaven.
Svar