Eksamen S2 vår 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Olsen. skrev:
Røtter skrev:Flere som har sendt klagemail til udir?
Jeg skal. Anbefaler andre å gjør det.
Hva skriver dere?
Jeg gir opp

Off var 3(c) så enkelt, jeg trodde vi måtte gange pris med ettersprunad herregud. Men jeg hadde kyssesyken mens jeg hadde eksamen så håper på en 4
Sirkel

Gjest skrev:
Olsen. skrev:
Røtter skrev:Flere som har sendt klagemail til udir?
Jeg skal. Anbefaler andre å gjør det.
Hva skriver dere?
Skriver at denne eksamenen har en betydelig høyere vanskelighetsgrad enn de tidligere. Tiden blir dermed også for knapp. Håper de tar dette til seg og gjør noe med poenggrensene.
sh92

yoyoitsme123 skrev:fader :( :( :( :(
gjorde oppgave 3d nå og den var jo superenkel

I(x)=x*p(x)

x*((-0.01x)+60)=-0.01xˆ2+60x

I'(x)=-0.02x+60

K'(x)=0.02x+25

K'(x)=I'(x)

x=875

Enhetsprisen må være 875 for at overskuddet skal bli størst mulig.
Det du fant ut var ikke enhetsprisen men produksjonsmengden(x antall enheter) som gir størst overskudd. Du måtte sette 875 inn funksjonen for enhetsprisen som var oppgitt. Da skulle enhetsprisen bli 52, noe kr. =)
S222222

Huff, jeg føler ikke jeg får fred i sjela før det kommer et løsningsforslag
(x-1)^2*(x-4)

35:,(5355? skrev:20-22 poeng er definitivt nok, mener å huske at 12 poeng er 2. :-)

Meg igjen! Får man uttelling for riktig tankegang? Halv poeng kanskje? Jeg har noen steder gjort dumme ting. som på siste oppgave hypotesetesting så skrev jeg 0.5 og fikk at 38 elever var grensen, men glemte 5% skrives som 0.05. får man uttelling får sånne små feil?
Anon

MatteGj skrev:
yoyoitsme123 skrev:
GjestMatte skrev:På oppgave 5 (?) kom jeg frem til at summen var lik 40 siden ballen spratt opp og ned, med unntak av da ballen ble sluppet. Altså 2*25-10=40.
Hvorfor gjorde du det regnestykket?

Jeg tolket oppgaven som geometrisk: 10.0 + 6.0 +...

sn=a1/1-k=10/1-(0.6)= 25
Ja. Rekken var geometrisk med a1 lik 10 og k lik 6/10. Rekken konvergerer og summen er lik 25. Men siden ballen spretter opp og ned så må en gange summen med 2. Siden ballen blir sluppet første gang, og kun spretter opp 6/10 må en trekke fra 10.
Jaa! Gjorde akkurat samme og fikk 40 som svar. På eksempeleksamen fra 2015 hadde de akkurat samme oppgave bare med andre tall og løsningsforslagene hadde samme fremgangsmåte (Se S2 eksempel 2015 oppg. 10 b https://matematikk.net/side/S2_eksempel ... år_LØSNING
Aiko

.a.a.a.a skrev:Hei,

noen som vil dele svarene på oppgave 1 (derivasjon) ?
a) 20x^3+e^x
n) 2(lnx+1)
c) 16e^-2x/(1+e^-2x)^2

Usikker på hvordan jeg skulle forkorte c, så lot det bare stå.
Sh92

(x-1)^2*(x-4) skrev:
35:,(5355? skrev:20-22 poeng er definitivt nok, mener å huske at 12 poeng er 2. :-)

Meg igjen! Får man uttelling for riktig tankegang? Halv poeng kanskje? Jeg har noen steder gjort dumme ting. som på siste oppgave hypotesetesting så skrev jeg 0.5 og fikk at 38 elever var grensen, men glemte 5% skrives som 0.05. får man uttelling får sånne små feil?
Hmm. 5% var signifikansverdien. Du skulle skrive p=0.32 og deretter finne antall elver som gav den høyeste p-verdien under 5%.
H0 forkastes så lenge p verdien er under 5%.
M.D.S

Flere som har sendt klage? Er det virkelig noen her som mener det var greit mef tid når det var såpass mange forvirrende oppgaver i del 2?
...

GjestMatte skrev:På oppgave 5 (?) kom jeg frem til at summen var lik 40 siden ballen spratt opp og ned, med unntak av da ballen ble sluppet. Altså 2*25-10=40.
Jeg kom frem til at summen ble 42, men regnte litt videre med desimaltall.
Anonym123876

... skrev:
GjestMatte skrev:På oppgave 5 (?) kom jeg frem til at summen var lik 40 siden ballen spratt opp og ned, med unntak av da ballen ble sluppet. Altså 2*25-10=40.
Jeg kom frem til at summen ble 42, men regnte litt videre med desimaltall.
Du har rett, har sjekket fasit :D Svaret er 40
Gjest12

Anonym123876 skrev:
... skrev:
GjestMatte skrev:På oppgave 5 (?) kom jeg frem til at summen var lik 40 siden ballen spratt opp og ned, med unntak av da ballen ble sluppet. Altså 2*25-10=40.
Jeg kom frem til at summen ble 42, men regnte litt videre med desimaltall.
Du har rett, har sjekket fasit :D Svaret er 40
Korleis fasit er det du har sjekka? :D
Gjest

Korleis fasit er det du har sjekka? :D[/quote]


Hvis du sjekker løsningsforslaget for eksempeleksamen vår 2015 (oppgave 10 på del 1), vil du finne en nesten identisk oppgave. Løsningen blir: (10/1-0.6 * 2 ) - 10. Tenkte helt feil selv under eksamen og tenkte at 6 var a_1 og at det ikke var en uendelig rekke... herregud dette gikk dårlig haha
Svar