Hvor skal jeg begynne? (matte 1)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ovlix

Har skaffet meg bøkene til matematikk 1 på NTNU, og har tenkt å se litt på pensum før studiestart. Er det noen som har tips til hvor jeg bør starte? Hadde vært perfekt om noen hadde tips til et kapittel som er viktig, og en naturlig overgang fra R2:) Ser at det første kapittelet bare er repetisjon for notasjon osv.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Hei, jeg ville ha anbefalt å se litt på kapitlene som omhandler grenseverdier og kontinuitet da de danner grunnlaget for mye av det du skal lære i matematikk 1. Det kan også være lurt å se på kapitlene om derivasjon, og da særlig prøve å få litt intuisjon for meningen til noen av de viktige teorem i matematikk 1 (deriblant middelverdisetningen og teoremet om kritiske punkter. Etter erfaring kommer de til å kaste rundt epsilon-delta beviser ganske løst uten noen god forklaring på hvordan det fungerer, så se litt på det og se om du forstår noe av det. Det kommer sjelden på eksamen, men vi hadde så "uflaks" i høst at vi var første bunch på nesten et tiår, haha, det var gøy.

Nå skal det sies at fremdriftsplanen på faget ligger ute her: https://wiki.math.ntnu.no/tma4100/2019h/fremdriftsplan

Så kan du se hva det er du skal gjennom de første ukene.
Korea_USA

Gjør det med bevis og epsilon. Det er kanskje det vanskeligste, samtidig kommer det sjeldent på eksamen.
Svar