Hjelp til en oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

jeg også sitter med obligen på uib.. er helt lost på dette..
Mattebruker

Kva meiner de med obligen på uib ?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Mattegjest skrev:Kva meiner de med obligen på uib ?
Obligatorisk oppgaver som skal leveres inn ved UiB
Mattebruker

Takk for oppklarande svar. Nyttar samtidig høvet til å korrigere den cos-formelen eg presenterte i første innlegget mitt.

Rett formel: cos( u - v ) = cosu [tex]\cdot[/tex] cosv + sinu [tex]\cdot[/tex] sinv

Hugseregel: cos-formlane har cos i begge ledda , medan sin-formlane har sin cos i begge ledda.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Mattegjest skrev:Takk for oppklarande svar. Nyttar samtidig høvet til å korrigere den cos-formelen eg presenterte i første innlegget mitt.

Rett formel: cos( u - v ) = cosu [tex]\cdot[/tex] cosv + sinu [tex]\cdot[/tex] sinv

Hugseregel: cos-formlane har cos i begge ledda , medan sin-formlane har sin cos i begge ledda.
Hvis du lager en bruker så kan du endre innlegget uten å lage et nytt et hver gang. Vær så snill, gjør dette. Det tar toppen 2 minutter.
Gjest

anon skrev:
Gjest skrev:
anon skrev:noen som har funnet ut av det?
Nei, er helt lost:(
er det obligen til mat101 på UiB? for jeg sliter med mange oppgaver ahah

tror heg mulig har funnet ut av b) men er veldig usikker

Ja, jeg skjønner ikke hvordan man skal få 4 verdier for hver og tegne inn i enhetssirkelen i intervallet...
Gjest

Mattegjest skrev:Takk for oppklarande svar. Nyttar samtidig høvet til å korrigere den cos-formelen eg presenterte i første innlegget mitt.

Rett formel: cos( u - v ) = cosu [tex]\cdot[/tex] cosv + sinu [tex]\cdot[/tex] sinv

Hugseregel: cos-formlane har cos i begge ledda , medan sin-formlane har sin cos i begge ledda.
så det skal egentlig stå sånn:
cos3t + sin3t = √2 ( cos3t⋅1/√2 + sin3t⋅1/√2 ) = √2( cos3t cosπ4 + sin3t sinπ4) = √2cos( 3t - π4 ) = √2⋅cos3( t - π12 )
eller blir dette feil?
josi

Det blir stort sett riktig, bort sett fra at du har glemt noen brøkstreker og paranteser her og der.
$cos(3t) + sin(3t) = \sqrt{2}(\frac{1}{\sqrt{2}}cos(3t) + \frac{1}{\sqrt{2}}sin(3t))$
$= \sqrt{2}cos(3t - \frac{\pi}{4}) = \sqrt{2}cos(3(t - \frac{\pi}{12}))$
uibstudent

hvordan gjøre dere a) i ?? kan noen vise meg løsningen? sliter med denne :(
sofie

hei, hvilken svar fikk dere på oppgåve 3 c?
Svar