Selvstudie kjemi

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Selvstudie kjemi

Innlegg kur5 » 03/05-2021 12:51

Hei. Kanskje ikke dette er rette plassen å spørre - men jeg prøver likevel.

Studiet jeg skal begynne på til høsten krever et kjemifag (TMT4100 ved NTNU i Trondheim).

Jeg har ikke hatt kjemi før (sett bort fra naturfag), og selv om det ikke er et krav, anbefales det å ha hatt det som tilsvarer kjemi 1-faget på videregående i forkunnskaper. Jeg ønsker derfor å ha selvstudie frem til da for å ikke starte helt blank.

Er det noen som har forslag til hvordan jeg bør gjøre dette?

Hovedtema fra TMT4100 er

- Kjemisk likevekt
- Heterogene likevekter
- Termokjemi
- Elektrokjemi
- Anvendt elektrokjemi
- Bindingslære
- Uorganisk kjemi
- Organisk kjemi

Burde jeg rett og slett skaffe en kjemi 1 bok - og forsøke komme gjennom mest mulig av pensum, eller vil det være andre bedre metoder?
kur5 offline
Fibonacci
Fibonacci

Re: Selvstudie kjemi

Innlegg Kjemikern » 03/05-2021 22:54

Kjemi kan være veldig vanskelig når det kommer mye på engang.
Kurset du viser til er mer eller mindre tilsvarende generell kjemi/innføring i kjemi. Jeg vil anbefale deg å se på kjemi 1 og evt 2 før du tar kurset. Ting vil gå mye lettere da. Som sagt, når du lærer mye kjemi og «forskjellig» kjemi, kan det bli særdeles tøft å komme seg gjennom, men dog ikke umulig :-)
Kjemikern offline
Guru
Guru

Re: Selvstudie kjemi

Innlegg kur5 » 04/05-2021 10:45

Takk!

Ikke sikkert du kan svare på dette, men burde jeg ha som mål å komme gjennom mest mulig av hele pensum (kjemi 1 og 2), eller tror du det er tema jeg burde jobbe mer med/prioritere i stedet? :-)
kur5 offline
Fibonacci
Fibonacci

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester