Page 1 of 1
Tredimensjonalt integral
Posted: 18/03-2006 19:07
by Guest
[symbol:integral] [symbol:integral] [symbol:integral] [sub]D[/sub] (3 +2xy) dV, D: x[sup]2[/sup]+y[sup]2[/sup]+z[sup]2[/sup] =< 4 og z>=0.
Hvordan i allverden kan det bli 16 [symbol:pi].
Jeg prøvde meg med [symbol:integral][sub]-2[/sub][sup]2[/sup] [symbol:integral][sub]-2[/sub][sup]2[/sup] [symbol:integral][sub]0[/sub][sup]2[/sup] (3+2xy) dxdydz og endte opp med 96.
Posted: 19/03-2006 00:14
by Heisenberg
Hei,-
Du må passe på integrasjonsområde ditt. Det du integrerer over
er en boks, mens det du skal integrere over er ei halvkule.
Jeg foreslår at du bruker sylinderkoordinater
[tex]\int\int\int_D 3+2xy \mathrm{d}V = \int_0^2\int_0^{2\pi}\int_0^{\sqrt{4-r^2}} 3r+r^3\sin(2\theta) \mathrm{d}z\mathrm{d}\theta\mathrm{d}r=\int_0^2\int_0^{2\pi} 3r\sqrt{4-r^2}+r^3\sqrt{4-r^2}\sin(2\theta) \mathrm{d}\theta\mathrm{d}r[/tex]
Siden leddet med sinusen forsvinner under integrasjonen over theta sitter du igjen med
[tex] 6\pi\int_0^2 r\sqrt{4-r^2} \mathrm{d}r [/tex]
Bruk substitusjonen
[tex] u=4-r^2 [/tex]
så finner du [tex] \underline{\underline{16\pi}} [/tex]
Posted: 19/03-2006 17:33
by Guest
Se der ja, det var noe annet. Flott!
Men hvorfor velger du sylinderkkordinater i stedet for kulekoordinater (når grensene jo er et kuleskall), hva er fordelen med det?
Kunne man også gjort det med kulekoordinater like "lett"?
Posted: 19/03-2006 20:48
by Guest
Ja, jeg tenkte også på sfæriske koordinater først, men jeg syns integranden så ut til å bli litt guffen. Jeg forsøke meg derfor først med sylinderkooridnater og fikk hell med det.
Men jeg er selvsagt enig med deg i at grensene blir enklere med sfæriske koord. Du kan jo forsøke, det ligger hvertfall ikke noen dype tanker bak mitt valg av sylinderkoordinater fremfor sfæriske.