Page 1 of 1
					
				Oppgave
				Posted: 04/04-2006 20:52
				by Guest
				Kan noen hjelpe meg med å forstå denne oppgaven?
 
I år 2000 var det registrert ca. 2303000 biler, og i 2003 var det registrert ca. 2404000 biler i Norge.
Hva blir den prosentvise økningen i antall biler hvert år hvis den hadde vært lik fra år til år?
La den årlige økningen variere slik:
 1,0
 1,1
 1,2
 osv til og med 2,0
Du har nå funnet den prosentvise økningen med en desimal. Bruk resultatet og finn et mer nøyaktig svar oppgitt med to desimaler.
			 
			
					
				
				Posted: 05/04-2006 15:42
				by Guest
				Håper noen kan svare på denne. Fikk denne oppgaven på matte-tentamen for noen dager siden. 
Nadeem.
			 
			
					
				
				Posted: 05/04-2006 21:03
				by Guest
				Vi regner ut vekstfaktoren:
2303000 * x^3 = 2404000
x^3 = 2404000/2303000
x^3  [symbol:tilnaermet] 1,0438
3 [symbol:rot] x^3 = 3 [symbol:rot] 1,0438
x  [symbol:tilnaermet] 1,014
			 
			
					
				
				Posted: 12/04-2006 23:52
				by Guest
				hmmm  kunne hjelpe deg men, desverre . det er en vanskelig oppgave du må få hjelp av en matte lærer 

 
			 
			
					
				
				Posted: 13/04-2006 03:18
				by nadeem
				hmmm...
Gjest 1,
Kan du forklare hva dette skal bety : La den årlige økningen variere slik: 
1,0 
1,1 
1,2 
osv til og med 2,0
			 
			
					
				
				Posted: 13/04-2006 14:56
				by Solar Plexsus
				Anta at den årlige økningen i antall registrerte biler i Norge fra 2000 til 2003 er p prosent per år. Dette betyr at i 2003 vil antall registerte biler ha økt til
(1) F(p) = 2303000*(1 + p/100)[sup]3[/sup].
Formuleringen  "
La den årlige økningen variere slik: 
1,0 
1,1 
1,2 
osv til og med 2,0." betyr at du skal regne ut F(p) i (1) for  de 11 verdiene p = 1,0, 1,1, 1,2, ...., 1,9, 2,0. Dette kan du gjøre ved å sette opp i følgende verditabell (F(p) er avrundet til nærmeste heltall):  
Code: Select all
 p       F(p)
--------------
1.0    2372783
1.1    2379838
1.2    2386907
1.3    2393990
1.4    2401086
1.5    2408197
1.6    2415322
1.7    2422461
1.8    2429614
1.9    2436781
2.0    2443962
--------------
Nå er det oppgitt at F(p) faktisk er 2404000. Av verditabellen ser vi at F(1,4) < 2404000 < F(1,5). Dermed kan vi konkludere med at p  [symbol:tilnaermet] 1,4 (avrundet nedover til en desimal).
 
			 
			
					
				
				Posted: 13/04-2006 18:17
				by nadeem
				Hei Solar plexus,
Tuuusen takk!!
Nå forsto jeg 
Kunne du forklare dette også :
Du har nå funnet den prosentvise økningen med en desimal. Bruk 
resultatet og finn et mer nøyaktig svar oppgitt med to desimaler.
Nadeem.
 
			 
			
					
				
				Posted: 13/04-2006 18:47
				by Solar Plexsus
				For å finne p med to desimalers nøyaktighet, må du lage en ny verditabell med verdiene 1,41, 1,42, 1,43, ... opp til den p-verdien som gir F(p) > 2404000:
Code: Select all
 p        F(p)
---------------
1,41    2401797
1,42    2402508
1,43    2403218
1,44    2403929
1,45    2404640
---------------
Ifølge verditabellen er F(1,44) < 2404000 < F(1,45). Altså er p  [symbol:tilnaermet] 1,44 (avrundet nedover til to desimaler).
 
			 
			
					
				
				Posted: 13/04-2006 19:05
				by nadeem
				Tuuusen takk! 
Bare en ting, den kalkulatoren skolen gir, klarer ikke å finne 3 rot. Så, har skolen egentlig lov til å gi en slik oppgave?
			 
			
					
				
				Posted: 27/04-2006 09:57
				by Hebbe
				Kan kan løse det ved å opphøye med 1/3:
			 
			
					
				
				Posted: 27/04-2006 14:34
				by nadeem
				Hei der,
Nei, det går ikke.
Om jeg gjør det, vil kalkulatoren tolke det slik at x opphøyd i 1, delt på 3. så det blir X/3
Nadeem.