Page 1 of 1

Oppgaver [haster - Onsdagen]

Posted: 24/04-2006 23:43
by Morris_100
Har noen oppgaver, lekse, som må bli ferdig til onsdagen. Det er slikt hefte, og jeg har ikke matte bok :(

Jeg er dålig i matte, derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg?
Et sylyndretformet badestamp kjøpte herr. Nilsen.
Høyden var: 100 cm. Diameteren var: 135 cm
Hvor mange liter rommet den?

---
Oppgave 1:
Nilsen kjøpte også et. Deres badestamp rommet 90 liter. De måtte fylle badestampen med bøtter hver gang. Bøttene tok 10 liter vann. En dag skulle de fylle badestampen med 2/3 med vann. Hvor mange møtter måtte de helle i stampen?
---

Oppgave 2:
Det var 3 kanditater til elevrådet fra 10. trinn, 2 fra 9. trinn og 1 fra 8. trinn .

Kanditater til elevrådet:
3fra 10. trinn,
2 fra 9. trinn og
1 fra 8. trinn

Blandt de 6, ble det trokket 2 som skulle være med i elevrådet. Hva er sannsynligheten for at begge kommer fra samme trinn?

---
Oppgave 3.
Lengden på et flag er 11 cm på bildet. Hansen har et virkelig flagg på 3,3 meter. Hvor stor er målestokken på tegningen i forhold til Hansens sitt.
---
Oppgave 4.

Famillien Berg og Ås skal på sirkus.
Bergs billetr bestod av 2 voksen og 2 barne biletter, som kostet tilsammen 1060 kr.

Ås billeterbestod av 1 voksen billet og 2 barne biletter, som kostet til sammen 620 kr.

Hvor mye kostet en Voksen billet og en Barne billet?

---

Oppgave 5:
En bilfører øker gjennomsnittsfarten fra 80 km/h til 90 km/h. Hvor mye sparer han per mil (tror det er snakk om tid, står ikke noe :O )

---

Oppgave 6 (trenger å sjekke om det er rett)

Code: Select all

a  - b - 3a - 2b - a   +  2
--   ---  --------   ---
3b   2a    4a      12b 

Posted: 24/04-2006 23:50
by Guest
Et sylyndretformet badestamp kjøpte herr. Nilsen.
Høyden var: 100 cm. Diameteren var: 135 cm
Hvor mange liter rommet den?

Re: Oppgaver [haster - Onsdagen]

Posted: 25/04-2006 02:11
by Toppris
Morris_100 wrote:Har noen oppgaver, lekse, som må bli ferdig til onsdagen. Det er slikt hefte, og jeg har ikke matte bok :(

Jeg er dålig i matte, derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg?
Et sylyndretformet badestamp kjøpte herr. Nilsen.
Høyden var: 100 cm. Diameteren var: 135 cm
Hvor mange liter rommet den?

---
Oppgave 1:
Nilsen kjøpte også et. Deres badestamp rommet 90 liter. De måtte fylle badestampen med bøtter hver gang. Bøttene tok 10 liter vann. En dag skulle de fylle badestampen med 2/3 med vann. Hvor mange møtter måtte de helle i stampen?
---

Oppgave 2:
Det var 3 kanditater til elevrådet fra 10. trinn, 2 fra 9. trinn og 1 fra 8. trinn .

Kanditater til elevrådet:
3fra 10. trinn,
2 fra 9. trinn og
1 fra 8. trinn

Blandt de 6, ble det trokket 2 som skulle være med i elevrådet. Hva er sannsynligheten for at begge kommer fra samme trinn?

---
Oppgave 3.
Lengden på et flag er 11 cm på bildet. Hansen har et virkelig flagg på 3,3 meter. Hvor stor er målestokken på tegningen i forhold til Hansens sitt.
---
Oppgave 4.

Famillien Berg og Ås skal på sirkus.
Bergs billetr bestod av 2 voksen og 2 barne biletter, som kostet tilsammen 1060 kr.

Ås billeterbestod av 1 voksen billet og 2 barne biletter, som kostet til sammen 620 kr.

Hvor mye kostet en Voksen billet og en Barne billet?

---

Oppgave 5:
En bilfører øker gjennomsnittsfarten fra 80 km/h til 90 km/h. Hvor mye sparer han per mil (tror det er snakk om tid, står ikke noe :O )

---

Oppgave 6 (trenger å sjekke om det er rett)

Code: Select all

a  - b - 3a - 2b - a   +  2
--   ---  --------   ---
3b   2a    4a      12b 
Dette er egentlig imot min religiøse overbevisning, men han mente jo vi var kule så da klarte jeg ikke å la være.

Oppgave 1
Volumet til en sylinder: [tex]V=\pi r^2h[/tex] hvor r=radius og h=høyde

[tex]r=\frac{diameter}{2}=\frac{135cm}{2}=67,5cm[/tex]

[tex]V=\pi {67,5cm}^2 100cm=ca 1431388 cm^3[/tex]

Når en vil ha det i liter så må en gjøre om cm[sup]3[/sup] til dm[sup]3[/sup]
1dm[sup]3[/sup]=1000cm[sup]3[/sup]

[tex]1431388 cm^3=\frac{1431388}{1000}dm^3=ca 1431 dm^3[/tex]

Badestampen rommet ca 1431 liter

Oppgave 2
Antar her at det ikke har noe å si i vilken rekkefølge disse blir trukket.
Det er da et uordnet utvalg uten tilbakelegging. Formelen for det er:
[tex]{n\choose x}=\frac{n}{(n-x)!x!}[/tex]

For å finne ut hvor stor sannsynligheten er for å trekke 2 fra samme årstrinn så bruker vi:
[tex]\frac{\text{Antall gunstige}}{\text{Antall mulige}}[/tex]

Antall mulige er [tex]{6\choose 2}=15[/tex]

For å finne antall gunstige så teller en opp hvor mange av de 15 forskjellige måtene å velge 2 stk fra 6 på som er 2 stk fra samme årstrinn.
Fra 8. årstrinn er det ingen muligheter, siden det kun er 1 stk som stiller til valg
Fra 9. årstrinn er det 1 mulighet siden det er 2 stk til valg
Fra 10.årstrinn er det [tex]{3\choose 2}=3[/tex] muligheter

Antall gunstige blir da 4

P(2 fra samme trinn)=[tex]\frac{4}{15}[/tex]

Oppgave 3
Målestokk uttrykkes vanligvis som en brøk på denne måten:
[tex]\frac{\text{Størrelse p\aa tegning}}{\text{Størrelse i virkeligheten}}[/tex]

I denne oppgaven er det oppgitt at et flagg på en tegning er 11cm(=0,11m) og et flagg i virkeligheten er 3,3m. Målestokken blir da:
[tex]\frac{0,11}{3,3}=\frac{1}{30}[/tex]

Oppgave 4
Her har du et likningsett med 2 ukjente og 2 likninger:
V=voksenbillett
B=barnebillett
Får oppgitt følgende
(1) 2V+2B=1060
(2) 1V+2B=620

Vi trekker likning (2) fra likning (1) og får at V=440
Setter så V inn i likning (2):
440+2B=620
2B=180
B=90

Oppgave 5
Her kan det være enklest å regne ut tiden for 80km/h og for 90 km/h

80km/h:
[tex]t=\frac{s}{v}=\frac{10km}{80km/h}=\frac{1}{8}h=\frac{15}{2} min[/tex]

90km/h:
[tex]t=\frac{s}{v}=\frac{10km}{90km/h}=\frac{1}{9}h=\frac{20}{3} min[/tex]

Han sparte [tex]\frac{15}{2}-\frac{20}{3}=\frac{5}{6}min[/tex]

Oppgave 6
Her forstår jeg ikke helt hva du mener. Dette er jo ingen likning som jeg klarer å se i hvert fall. Det som går an er å å skrive dette enklere.

[tex]\frac{a}{3b}-\frac{b}{2a}-\frac{3a-2b-a}{4a}+\frac{2}{12b}[/tex]

Fellesnevneren her er 12ab, utvider derfor alle uttrykkene sånn at de får fellesnevner:
[tex]\frac{a*4a}{3b*4a}-\frac{b*6b}{2a*6b}-\frac{(3a-2b-a)*3b}{4a*3b}+\frac{2*a}{12b*a}[/tex]

[tex]\frac{4a^2-6b^2-(3a-2b-a)3b+2a}{12ab}[/tex]

[tex]\frac{4a^2-6b^2-(9ab-6b^2-3ab)+2a}{12ab}[/tex]

[tex]\frac{4a^2-6b^2-9ab+6b^2+3ab+2a}{12ab}[/tex]

[tex]\frac{4a^2-6ab+2a}{12ab}[/tex]

[tex]\frac{2a(2a-3b+1)}{12ab}[/tex]

[tex]\frac{2a-3b+1}{6b}[/tex]

Re: Oppgaver [haster - Onsdagen]

Posted: 25/04-2006 16:44
by Guest
Toppris wrote:[
Oppgave 5
Her kan det være enklest å regne ut tiden for 80km/h og for 90 km/h

80km/h:
[tex]t=\frac{s}{v}=\frac{10km}{80km/h}=\frac{1}{8}h=\frac{15}{2} min[/tex]
Da du fikk 1/8 og deretter 15/12, hva gjorde du da?

Posted: 25/04-2006 20:25
by sda
Tusen takk!!!
Lurer på det samme :)

Posted: 29/04-2006 12:10
by Guest
HEI! dette er tentamen vi hadde på torsdagen! åssen går det an noen andre har den? :S

Re: Oppgaver [haster - Onsdagen]

Posted: 29/04-2006 12:14
by Toppris
Anonymous wrote:
Toppris wrote:[
Oppgave 5
Her kan det være enklest å regne ut tiden for 80km/h og for 90 km/h

80km/h:
[tex]t=\frac{s}{v}=\frac{10km}{80km/h}=\frac{1}{8}h=\frac{15}{2} min[/tex]
Da du fikk 1/8 og deretter 15/12, hva gjorde du da?
I time er 60 minutter, dvs 1h=60min. Bytter derfor ut h'en i [tex]\frac{1}{8}h[/tex] med 60 min
[tex]\frac{1}{8}h=\frac{1}{8}60min=\frac{15}{2} min[/tex]