Page 1 of 1
ant. gjeldende siffer
Posted: 10/06-2006 15:16
by Geieren
Hei. I fysikk skal vi jo alltid runde av til så mange gjeldene siffer som det tallet i oppgaven som hadde færrest gjeldene siffer. Men hvor mange gjeldene siffer har 0,60? Og hva med 0,61 og 1,00?
Tusen takk
Posted: 10/06-2006 15:22
by Geieren
Ja forresten, en ting til. Har hørt et eller annet om at vinkler der vinkelbeina står parvis 90grader på hverandre er like (eller noe sant). Er det noen som kan skrive ned denne regelen slik den er?
Tusen takk for svar.
mvh Geieren
Re: ant. gjeldende siffer
Posted: 10/06-2006 16:30
by Guest
Geieren wrote:Hei. I fysikk skal vi jo alltid runde av til så mange gjeldene siffer som det tallet i oppgaven som hadde færrest gjeldene siffer. Men hvor mange gjeldene siffer har 0,60? Og hva med 0,61 og 1,00?
Tusen takk
Gjeldende siffer:
Er antall siffer i tallet minus eventuelle 0'er først.
0,60 har 1 null først. Da er gjeldende siffer 2. Samme med 0,61.
1,00 har 3 siffer og ingen 0'er først så da er gjeldende siffer 3
Posted: 10/06-2006 16:39
by Guest
Verdt å legge merke til er at gjeldende siffer i tall på standardform er antall gjeldende siffer i første faktor.
Posted: 10/06-2006 19:21
by Guest
Ok, tenk deg at du har en vinkel A og en vinkel B.
Hvis venstre vinkelbein til vinkel A står vinkelrett på venstre vinkelbein til vinkel B, og høyre vinkelbein til vinkel A står vinkelrett på høyre vinkelbein til B, så er vinkel A = vinkel B.
Kanskje litt dårlig forklart, men bedre klarer jeg ikke nå, kan se på dette senere om ingen andre har gitt en bedre forklaring.
gtt
Posted: 11/06-2006 10:54
by Geieren
Tusen takk for svar. Til gjest: bra forklart, du trenger ikke utdype mer.
mvh Geieren