Page 1 of 1
analysens fundamental..
Posted: 26/10-2006 18:13
by storespørsmål
Jeg så noen andre hadde spurt om noe lignende, men på en litt annen måte. Vi har fått i oppgave å vise at:
F(X)=integral til f(t)dt fra 0 til x
er strengt voksende. Jeg bare lurte da på hvordan man vil gå frem, er det f.eks. nok å vise at f(t) er strengt voksende?
Håper på svar

Posted: 26/10-2006 20:10
by mrcreosote
Strengt voksende funksjoner har det kjennetegnet at de har ekte positiv derivert alle steder den er definert. Prøv å jobbe videre ut i fra det.
Det er også såvidt jeg kan se en litt mangelfull oppgave du kommer med. Er det ikke lagt noen føringer på f for eksempel?
Posted: 26/10-2006 21:13
by storespørsmål
mrcreosote wrote:
Det er også såvidt jeg kan se en litt mangelfull oppgave du kommer med. Er det ikke lagt noen føringer på f for eksempel?
Jo det stemmer, men tenkte det ville bli litt dumt å poste et oblig spørsmål ord for ord, og tenkte jeg skulle prøve å få noen tips.
Tusen takk

Posted: 27/10-2006 00:00
by Magnus
Det holder vel bare å sjekke om f(x) er positiv. f(x) = F'(x)
Posted: 27/10-2006 09:31
by mrcreosote
Hei Magnus
Jeg har som du ser nettopp kobla meg til forumet her, og har prøvd å svare på noen spørsmål som dukker opp. Observerer at jeg ofte velger en annen sti enn det som er standarden her: Istedenfor å presentere svaret mer eller mindre rett fram prøver jeg heller å gi et hint om hva som bør gjøres for å få til oppgava. Min erfaring med læring er at det å plundre med oppgaver sjøl er fasitlesning overlegent. Jeg sier ikke at det er feil å lese fasiten til oppgaver man ikke får taket på, i alle fall ikke om man prøver å forstå den. Men etter min mening er det mer regelen enn unntaket at så skjer og derfor lurer jeg på om dette faktisk er politikken her inne?
Hva brukeren i gata foretrekker av fasit og hint veit jeg ikke (storespørsmål under ville ha et hint, men man trenger ikke mye statistikk for å skjønne at det er litt tynt utvalg å trekke konklusjoner på), men som sagt mener jeg det er mer fruktbart å få et hint, jobbe med dette en stund og se om det ikke løsner. Om ikke er det sjølklart lov å spørre om ei ordentlig løsning.
Ønsker ikke å krangle for å krangle, men det her mener jeg er en diskusjon som er verdt å ta for om mulig å gjøre matematikk.net enda bedre.
Posted: 27/10-2006 12:58
by Magnus
Nu,vel.
Jeg svarte vel strengt tatt bare på spørsmålet hans:
Jeg bare lurte da på hvordan man vil gå frem, er det f.eks. nok å vise at f(t) er strengt voksende?
Ser ikke helt hva dette er å ta opp i grunn. Noen trneger å se hvordan oppgaver gjøres en gang, før de klarer å helt se mønsteret. Og personlig gir jeg ikke alltid bare løsningene på oppgavene. Kommer veldig ann på.
Posted: 27/10-2006 15:38
by Magnus
Posted: 27/10-2006 22:11
by mrcreosote
Såså. Jeg anklager ingen for alltid å gi løsningene, jeg anklager vel ingen for noe som helst. Jeg stiller spørsmål om det å gi fasiten alltid er den beste måten å gi hjelp på. Min (og din sånn jeg har skjønt det) mening er at det er det bestemt ikke. Jeg mener at det i for stor grad blir gitt fasit framfor hint på denne sida, du er tydeligvis så uenig at du ikke ønsker å ta noen debatt på dette engang. Det skal du sjølsagt få lov til å mene, jeg ser heller ikke bort fra at måten hjelpa på matematikk.nets forum fungerer på er optimal. Men som sagt tror ikke jeg det. Det vesentlige er vel i bunn og grunn hva brukerne av sida som (ofte) ber om hjelp mener. Synspunkter fra noen som vil dele eller er villige til å ta opp temaet?