Page 1 of 1

Vektorer 3mx

Posted: 07/11-2006 17:58
by daggern
Hei folkens! Fikk så god hjelp sist gang, so I'm back;)

Oppgave 1
Undersøk om linjene skjærer hverandre
L1: y = -x + 4
L2: x = -2 + t y= 0,5t
Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre når jeg ikke vet noe om x'en til L1.

Oppgave 2
Finn likningen for en sirkel med radius 5 som går gjennom 2 punkt. Koordinatene til punktene er så klart oppgitt, men bare lurer på fremgangsmåten;)

Oppgave 3
Du har en sekk som henger med tyngen 800 N i tre snorer. Kraften fra to av snorene er gitt ved vektorene F1 og F2 (som er oppgitt i boken.. x,y og z koordinater forresten). Bestem koordinatene til den tredje kraften. Og finn draget i hver av snorene.

Tusen takk for all hjelp:D
may the force be with you!

Re: Vektorer 3mx

Posted: 07/11-2006 18:36
by Janhaa
daggern wrote:Hei folkens! Fikk så god hjelp sist gang, so I'm back;)

Oppgave 1
Undersøk om linjene skjærer hverandre
L1: y = -x + 4
L2: x = -2 + t og y= 0,5t
Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre når jeg ikke vet noe om x'en til L1.

Oppgave 2
Finn likningen for en sirkel med radius 5 som går gjennom 2 punkt. Koordinatene til punktene er så klart oppgitt, men bare lurer på fremgangsmåten;)

Oppgave 3
Du har en sekk som henger med tyngen 800 N i tre snorer. Kraften fra to av snorene er gitt ved vektorene F1 og F2 (som er oppgitt i boken.. x,y og z koordinater forresten). Bestem koordinatene til den tredje kraften. Og finn draget i hver av snorene.

Tusen takk for all hjelp:D
may the force be with you!

--------------------------------------------------------------------------------------

1)

L[sub]2[/sub] :

y = 0.5t og t = 2y

x = -2 + t

L[sub]2[/sub] : x = -2 + 2y


setter inn L[sub]2[/sub] i L[sub]1[/sub] :

L[sub]1[/sub] : y = -x + 4 = - ( -2 + 2y) + 4 = - 2y + 6

y = 2 og x = 2.

t = 4

L[sub]1[/sub] og L[sub]2[/sub] skjærer hvedrandre i (x, y) = (2, 2)


2)

Hvis pkt. 1 er : (x[sub]1[/sub], y[sub]1[/sub])
og r = 5
kan man skrive:

(5 - x[sub]1[/sub])[sup]2[/sup] + y[sub]2[/sub][sup]2[/sup] = 5[sup]2[/sup]


og tilsvarende for pkt 2.