Vel. Her er den eneste utfordringen å finne normalvektoren til planet. Etter dette blir det bare å følge formler slavisk for å bestemme likning, og deretter sette inn verdier for å se om den stemmer. Det jeg gjør nå er å bruke kryssproduktet for å finne vektoren. Noe som er en mye mer effektiv måte enn hva 3MX-pensum opererer med.
La oss finne to vektorer i planet:
[tex]\vec {AB} = [3-1,-1-1,2-2] = [2,-2,0][/tex]
[tex]\vec {BC} = [2-3,2+1,1-2] = [-1,3,-1][/tex]
[tex]\vec {AB} \times \vec {BC} = [(2-0), -(-2-0), (6-2)] = [2,2,4] \parallel [1,1,2][/tex]
Riktignok kunne dette blitt gjort ved å sjekke om normalvektoren står normalt på AB og BC, men hey, like greit å kunne kryssproduktet til en anenn gang. Hvis du vil lese mer om det kan jeg anbefale deg :
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=417
http://realisten.com/artikkel.php?id=614