er en +- feil i en likning :/Tesla skrev:Det kommer helt an på feilen (er det en feil du burde ha sett?), men i prinsippet skal man ikke trekke for følgefeilGjest skrev: hvor mye poengtrekk kan man forvente dersom man har en følgefeil dvs. en feil utregning (slurv), men helt rett fremgangsmåte?
R1 Eksamen høst 2016
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Gjest skrev:er en +- feil i en likning :/Tesla skrev:Det kommer helt an på feilen (er det en feil du burde ha sett?), men i prinsippet skal man ikke trekke for følgefeilGjest skrev: hvor mye poengtrekk kan man forvente dersom man har en følgefeil dvs. en feil utregning (slurv), men helt rett fremgangsmåte?
?
hvis oppgaven er verdt 2 poeng, er det rimelig å anta at jeg blir trukket 0.5 -1 poeng?
Kan (iii) være f'"(x) uten å ha skjæring med x-aksen, altså ingen nullpunkt som forteller oss hvor grafen har vendepunkt?
Drezky skrev:8)
[tex](i)=f'(x)[/tex]
[tex](ii)=f(x)[/tex]
[tex](iii)=f''(x)[/tex]
For å vise dette kan man drøfte fortegnslinjer og bruke definisjon på ekstremalpunkter og konveks kurve. ,,
Det avgjørende for at det er snakk om et vendepunkt er vel at hvis [tex]f''(x)[/tex] har et nullpunkt og samtidig skifter fortegn.Gjest skrev:Kan (iii) være f'"(x) uten å ha skjæring med x-aksen, altså ingen nullpunkt som forteller oss hvor grafen har vendepunkt?
Drezky skrev:8)
[tex](i)=f'(x)[/tex]
[tex](ii)=f(x)[/tex]
[tex](iii)=f''(x)[/tex]
For å vise dette kan man drøfte fortegnslinjer og bruke definisjon på ekstremalpunkter og konveks kurve. ,,
Men siden vi observerer at [tex](iii)>0 \,\, \,\, \,\, \,\, \forall \,\, \,\,x[/tex], vil [tex](ii)[/tex] ikke ha noen vendepunkt. Dette stemmer jo også fordi siden [tex](iii)[/tex]
[tex]f''(x)>0[/tex] som stemmer med at [tex](ii)[/tex] er konveks dvs (vender hul side opp for alle x-verdier)
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
(i) er f'(x), og om (ii) (f''(x)) har et eller flere skjæringspunkt med x-aksen, må f'(x) ha et maksima/minima. Det har det ikke, så da kan ikke f''(x) ha et nullpunkt.
Tror dere jeg får fullt poeng på vektoroppgaven (5b del1) dersom jeg regnet ut koordinatene helt korrekt, men klarte kunststykket å bytte om x og y-koordinatene i det endelige svaret? klarte å skrive D = (0, -9) med to streker under når jeg rett før skriver at y = 0 og regner x til å bli -9..
Jeg fikk at
f er (i)
f' er (iii)
f'' er (ii)
Forstår ikke da dette kan være feil, da om vi antar at f er (i) så stemmer de andre grafene utifra antagelsen.
f' er (iii) fordi f aldri minker, men kun får en oppbremsing i fart.
Derfor er f'' = (ii) fordi vi får en bremsing i fart og negativ akselerasjon over en kort periode.
f er (i)
f' er (iii)
f'' er (ii)
Forstår ikke da dette kan være feil, da om vi antar at f er (i) så stemmer de andre grafene utifra antagelsen.
f' er (iii) fordi f aldri minker, men kun får en oppbremsing i fart.
Derfor er f'' = (ii) fordi vi får en bremsing i fart og negativ akselerasjon over en kort periode.
måtte man gjøre om det til minutter?[/quote]Janhaa skrev:[tex]t ' (x) = 0[/tex]Gjest skrev:Du skal finne bunnpunktet for grafen t(x) fordi t er funksjon av x og viser hvor mye tid hun bruker. altså , hun minst tid på bunnpunktet av grafen.Neon skrev:Hva gjorde dere på oppg 3 del 2? Oppgave a er jo ganske grei, men forstår ikke helt hva de mener i oppgave b.
dvs
[tex]x=3,5\,\,(km)[/tex]
der
[tex]t(3,5) = 1,53\,\,(timer)[/tex]
??
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
f'' = 0 i ekstremalpunktet til f'. Det er ikke oppfylt i ditt forslag.Gjest skrev:Jeg fikk at
f er (i)
f' er (iii)
f'' er (ii)
Forstår ikke da dette kan være feil, da om vi antar at f er (i) så stemmer de andre grafene utifra antagelsen.
f' er (iii) fordi f aldri minker, men kun får en oppbremsing i fart.
Derfor er f'' = (ii) fordi vi får en bremsing i fart og negativ akselerasjon over en kort periode.
-
- Grothendieck
- Innlegg: 826
- Registrert: 09/02-2015 23:28
- Sted: Oslo
Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?
- Vedlegg
-
- R1-Høsten2016-Løsning.pdf
- (459.02 kiB) Lastet ned 17348 ganger
DennisChristensen skrev:Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?
Når er jeg bare spørrende, men hvordan får du til å lage et så pent løsningsforslag?
Hvordan får du tekst og oversikt til å bli slik, hva bruker du? Har sett eksamenene til NTNU også er skrevet på slik måte, så er bare nysgjerrig på hvordan det gjøres
-
- Grothendieck
- Innlegg: 826
- Registrert: 09/02-2015 23:28
- Sted: Oslo
Skriver i LaTeX-kode:Kay skrev:DennisChristensen skrev:Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?
Når er jeg bare spørrende, men hvordan får du til å lage et så pent løsningsforslag?
Hvordan får du tekst og oversikt til å bli slik, hva bruker du? Har sett eksamenene til NTNU også er skrevet på slik måte, så er bare nysgjerrig på hvordan det gjøres
https://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX
Bruker Texmaker for å lage dokumentet:
http://www.xm1math.net/texmaker/
Takker og bukker. Mistenkte at det var tex, men texmaker har jeg aldri hørt om. På tide å ordne seg det og læreDennisChristensen skrev:Skriver i LaTeX-kode:Kay skrev:DennisChristensen skrev:Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?
Når er jeg bare spørrende, men hvordan får du til å lage et så pent løsningsforslag?
Hvordan får du tekst og oversikt til å bli slik, hva bruker du? Har sett eksamenene til NTNU også er skrevet på slik måte, så er bare nysgjerrig på hvordan det gjøres
https://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX
Bruker Texmaker for å lage dokumentet:
http://www.xm1math.net/texmaker/
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 838
- Registrert: 26/04-2012 09:35
Takk for det! Jeg har nå lagt ut besvarelsen på eksamensløsningssiden.DennisChristensen skrev:Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?
Hvordan kommer du fram til at l er [1,1]?Drezky skrev:5
a)
[tex]\vec{AB}=\left [ 3-(-3),4-(-2) \right ]=\left [ 6,6 \right ][/tex]
siden [tex]\ell \parallel \vec{AB} \Longleftrightarrow \vec{r_\ell}=\left [ 1,1 \right ][/tex]
[tex]\ell: = \begin{cases} x=-4+t, \\ y=5+t,\\\end{cases}[/tex]
b)
[tex]y=0\Longleftrightarrow 5+t=0 \Longleftrightarrow t=-5[/tex]
[tex]x=-4+t=-4-5=-9[/tex]
[tex]D(-9, 0)[/tex]
c)
[tex]\angle BAE=90 \Longleftrightarrow \vec{AB}*\vec{AE}=0[/tex]
[tex]E=\left ( -4+t,5+t \right )[/tex]
[tex]\vec{AE}=\left [ \left ( -4+t \right )-(-3),(5+t)-(-2) \right ]=\left [ -4+t+3,5+t+2 \right ]=\left [ t-1,t+7 \right ][/tex]
[tex]\left [ t-1,t+7 \right ]*\left [ 6,6 \right ]=0\Longleftrightarrow 6(t-1)+6(t+7)=0\Longleftrightarrow 6t-6+6t+42=0\Longleftrightarrow 12t+36=0\Leftrightarrow 12t=-36\Leftrightarrow t=-3[/tex]
[tex]E=\vec{OE}=\vec{OA}+\vec{AE}=\left [ -3,-2 \right ]+\left [ -3-1,-2+7 \right ]=\left [-7,2 \right ][/tex]