litten feil blir stor

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
slurveren

jeg hadde utrolig nok "teknisk" alt riktig på 8 klasse tentamen. men jeg hadde disse SMÅ feilene som ødela alt

sånn som: at når du konstruere en trekant skal du konsturere etter klokka.
ikke skrive hva jeg regnet ut.
ikke to streker under svaret.
ikke text svar.

slik gjorde jeg uheldig vis på ganske mange oppgaver. men alt var egentlig riktig. jeg fikk en 4 når jeg var god for en 6.

hva kan jeg gjøre for og bli bedre til og føre inn? :? :?
pluto10_eng_8c3
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 24/10-2005 16:01
Sted: Oslo

Hei

Jeg har samme problem som deg

Har en uvane med å skrive oppgaven feil på arket der jeg regner ut. :oops:
Jeg regner riktig, men siden oppgaven er feil skrevet blir også svaret feil...

Tror ikke det er noe annet å gjøre enn å se over nøye, og gå over de tingene du pleier å slurve med spesiellt nøye...
Tallene er ikke vanskelige...
...men det er rekkefølgen de skal stå i.
Gjest

slurveren skrev:jeg hadde utrolig nok "teknisk" alt riktig på 8 klasse tentamen. men jeg hadde disse SMÅ feilene som ødela alt

sånn som: at når du konstruere en trekant skal du konsturere etter klokka.
ikke skrive hva jeg regnet ut.
ikke to streker under svaret.
ikke text svar.

slik gjorde jeg uheldig vis på ganske mange oppgaver. men alt var egentlig riktig. jeg fikk en 4 når jeg var god for en 6.

hva kan jeg gjøre for og bli bedre til og føre inn? :? :?
Nå har jeg aldri hørt at det skal være et krav om at en trekant konstrueres etter klokka. Virker ganske snodig spør du meg, du må jo få lov å gjøre det på din måte, så lenge dette er forsvarlig.

Når det gjelder de andre tingene så er det bare å huske dette til neste gang. Alltid skriv hele utregningen (i hvert fall i grunnskolen). Skriv alt du tenker.

To streker er bare å sette to streker under ditt endelige svar.

Tekstsvar er bare å svare på det de spør om. Spør de om hvor mange epler det blir på hver hvis 3 stk skal dele 15 epler så skriver du.

15 epler/3 stk=5 epler/stk

[tex]\underline{\underline{\text{De f}\aa\text{r 5 epler hver}}}[/tex]
Gjest

Har du f.eks. noen oppgaver så kan vi vise deg hvordan du skal "føre" inn også.
Svar