Grunnleggende om likningssett

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Jeg har likningssettet y = x + 3 og y = 3x + 1. Boka hevder at begge disse likningene kan avbildes som en rett linje i et koordinatsystem.

Kan noen forklare meg hvordan jeg tegner disse linjene? Begge linjene trenger jo to koordinater hver, og dem kjenner jeg vel ikke uten videre? Regner med at løsningen er ganske enkel siden den ikke er forklart ...
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Velg deg to x-koordinater, f.eks. x=0 og x=3

Sett disse i likningene dine og du får ut y-koordinaten til x-koordinaten du bruker.

Da kan du løse likningssettet grafisk ved å se hvor de to linjene krysser hverandre.
Sist redigert av Olorin den 29/11-2007 17:56, redigert 1 gang totalt.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

To koordinater finner du enkelt ved å sette inn to tall for x ... Setter du f.eks. inn 2 for x i den første ligningen får du x = 2 og y = 5.

EDIT: Litt sein ja :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Halleluja! :-)
Publius
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 01/12-2007 21:40

Hvis en funksjon er y = ax + b (der a er et hvilket som helst tall) blir det en rett linje ;)
Svar