#1: paranteser
#2: potenser(, derfor også kvadratrøtter)
#3: multiplikasjon(, derfor også divisjon)
#4: addisjon(, derfor også subtraksjon)
hvis ikke jeg tar feil, er det rekkefølgen man skal gjøre det i.
Enkel regnestykke..men en lærer klarte ikke den
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Tror ikke du tar feil der nei.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Cantor
- Innlegg: 114
- Registrert: 25/04-2006 14:59
Emenee;
Ja, det er et stort problem at mangen tabber seg ut på selv det enkleste. Tror forsåvidt at det har mye med læremåten å gjøre. Kanskje lærerne skulle lære elevene å løse svaret på hvor man legger trykket i setningen, og etterpå forklare at to paranteser: ( ) utgjør dette trykket?
Hva er 2+ 2ganget med 2? Svaret blir fort 6 fordi man tar verdien 2, og legger til 2*2 som er 4. 2+4=6.
Hva er 2+2 ganget med 2? Svaret blir åtte fordi man tar verdien 2+2 som er 4, og ganger det med 2, 8. (2+2)*2
Ang. deling burde man lære elevene at deling og ganging er to sider av samme sak. x/0,5 = 2x fordi 10/5(det samme som 1/0,5)=2. På samme måte er x/0,2=5x fordi 10/2=5. Dette er en automatikk som er gunstig å lære, mener jeg da. Selv om jeg aldri har sett dette bli lært hos noen, og selv måtte ha funnet opp det..
Ja, det er et stort problem at mangen tabber seg ut på selv det enkleste. Tror forsåvidt at det har mye med læremåten å gjøre. Kanskje lærerne skulle lære elevene å løse svaret på hvor man legger trykket i setningen, og etterpå forklare at to paranteser: ( ) utgjør dette trykket?
Hva er 2+ 2ganget med 2? Svaret blir fort 6 fordi man tar verdien 2, og legger til 2*2 som er 4. 2+4=6.
Hva er 2+2 ganget med 2? Svaret blir åtte fordi man tar verdien 2+2 som er 4, og ganger det med 2, 8. (2+2)*2
Ang. deling burde man lære elevene at deling og ganging er to sider av samme sak. x/0,5 = 2x fordi 10/5(det samme som 1/0,5)=2. På samme måte er x/0,2=5x fordi 10/2=5. Dette er en automatikk som er gunstig å lære, mener jeg da. Selv om jeg aldri har sett dette bli lært hos noen, og selv måtte ha funnet opp det..
-
- Fibonacci
- Innlegg: 2
- Registrert: 10/01-2008 19:50
Hei emenee !
Regneoperasjonenes hierarki blir antagelig fortsatt stemoderlig behandlet i lærebøkene. Det kan være grunnen til at søstera di regner slik de aller billigste kalkulatorene gjorde før, fra venstre mot høyre, slik: 2 + 3 * 2^2 = 5 * 2^2 = 10^2 = 100
Bla gjennom læreboka hennes og fortelle oss hva som står der.
Regneoperasjonenes hierarki blir antagelig fortsatt stemoderlig behandlet i lærebøkene. Det kan være grunnen til at søstera di regner slik de aller billigste kalkulatorene gjorde før, fra venstre mot høyre, slik: 2 + 3 * 2^2 = 5 * 2^2 = 10^2 = 100
Bla gjennom læreboka hennes og fortelle oss hva som står der.