Enkel regnestykke..men en lærer klarte ikke den

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

#1: paranteser
#2: potenser(, derfor også kvadratrøtter)
#3: multiplikasjon(, derfor også divisjon)
#4: addisjon(, derfor også subtraksjon)

hvis ikke jeg tar feil, er det rekkefølgen man skal gjøre det i.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tror ikke du tar feil der nei.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

får håpe hun lærer seg ordentlig matematikk før hun forsøker å lære det til noen andre.
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Emenee;

Ja, det er et stort problem at mangen tabber seg ut på selv det enkleste. Tror forsåvidt at det har mye med læremåten å gjøre. Kanskje lærerne skulle lære elevene å løse svaret på hvor man legger trykket i setningen, og etterpå forklare at to paranteser: ( ) utgjør dette trykket?

Hva er 2+ 2ganget med 2? Svaret blir fort 6 fordi man tar verdien 2, og legger til 2*2 som er 4. 2+4=6.

Hva er 2+2 ganget med 2? Svaret blir åtte fordi man tar verdien 2+2 som er 4, og ganger det med 2, 8. (2+2)*2

Ang. deling burde man lære elevene at deling og ganging er to sider av samme sak. x/0,5 = 2x fordi 10/5(det samme som 1/0,5)=2. På samme måte er x/0,2=5x fordi 10/2=5. Dette er en automatikk som er gunstig å lære, mener jeg da. Selv om jeg aldri har sett dette bli lært hos noen, og selv måtte ha funnet opp det..
Egil Brevik
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/01-2008 19:50

Hei emenee !
Regneoperasjonenes hierarki blir antagelig fortsatt stemoderlig behandlet i lærebøkene. Det kan være grunnen til at søstera di regner slik de aller billigste kalkulatorene gjorde før, fra venstre mot høyre, slik: 2 + 3 * 2^2 = 5 * 2^2 = 10^2 = 100
Bla gjennom læreboka hennes og fortelle oss hva som står der.
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Jeg ble aldri lært at jeg skulle gjøre ting i en viss rekkefølge før niende\tiende.. Det er skolen sin skyld, åpenbart. Man bør lære grunnlaget mye bedre..
Svar