Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
a) Tenk deg at i en kortstokk er det 52 kort, med fire forskjellige typer "farger", spar, ruter, kløver og hjerter. Altså er det en [tex]\frac{1}{4}[/tex] sjanse for at du f. eks trekker et spar.
Sjansen for å trekke to på rad er da [tex]\frac{1}{4} \cdot \frac{1}{4} = \frac{1}{{16}}[/tex]
Så gjør du det samme med b) Bare her må du gange med sannsynligheten for å få et ess, og hvor mange ess er det i en kortstokk?
deathraz0r666 skrev:
Vi trekker et kort fra en kortstokk, legger kortet tilbake igjen, stokker godt og trekker på nytt. Hvor sannsynlig er det at vi trekker
Justin Sane skrev:a) Tenk deg at i en kortstokk er det 52 kort, med fire forskjellige typer "farger", spar, ruter, kløver og hjerter. Altså er det en [tex]\frac{1}{4}[/tex] sjanse for at du f. eks trekker et spar.
Sjansen for å trekke to på rad er da [tex]\frac{1}{4} \cdot \frac{1}{4} = \frac{1}{{16}}[/tex]
Så gjør du det samme med b) Bare her må du gange med sannsynligheten for å få et ess, og hvor mange ess er det i en kortstokk?
Tusen takk skal du ha Justin Sane!
Men jeg forstod ikke helt hva du mente på oppgave b) :S ..
volcom skrev:Du takker ikke meg nei? Justinsane er jo idiot, akkurat som deg! jeg er den eneste som har skjønt produktsetningen!
Ja, han er jo totalt idiot!? Hvor har du det fra?
Til informasjon hvis du ikke vet det så er det kløver, spar, ruter og hjerter i kortstokken. Det er fire tegn! Det vil jo alltids være fire tegnene i kortstokken da det blir lagt tilbake eller blir bare trekt videre...
Ta å titt på produktsetningen en gang til da, kanskje det er en tent fyrstikk i enden av tunnelen... Ro deg hvertfall et hakk ned enn å være ny og bare si folk er idioter. Folk oppfatter ting forskjellig og du gjorde det nå.
Ikke meningen å være krass men slikt gjør meg irritert!
On topic!
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Jeg snublet nettopp i en oppgave, som også anngår produktsetningen :S ... Jeg forstår bare ikke hva de egentlig mener, kan dere hjelpe meg?
Vi skal trekke ut to koder. Samme kode kan trekkes begge gangene. Kodene skal bestå av én bokstav og ett av sifrene 1-9. Vi kan velge tilfeldig mellom 25 bokstaver og de ni sifrene.
Finn sannsynligheten for at
a) kodene blir forskjellige
b) bokstavene blir like, men sifrene er ulike
Jeg forstår ikke hvordan jeg skal tenke meg fram til svaret :S
på a kan det være enklest å tenke, hva er sannsynligheten for at kodene er like? slik som er samme tankegangen på oppgaven over. Deretter kan du trekke i fra 1 fra det svaret du får. Da får du sannsynligheten for det omvendte av det første svaret du fikk, altså får du sannsynligheten for at de er ulike. skjønner?
Justin Sane skrev:på a kan det være enklest å tenke, hva er sannsynligheten for at kodene er like? slik som er samme tankegangen på oppgaven over. Deretter kan du trekke i fra 1 fra det svaret du får. Da får du sannsynligheten for det omvendte av det første svaret du fikk, altså får du sannsynligheten for at de er ulike. skjønner?
se om du får til a og b utifra det
Tusen takk!
Jeg får ikke til b) ... :S Jeg er så elendig i dette!