Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

deathraz0r666
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 29/10-2008 16:56

Heisann, jeg trenger hjelp angående en oppgaver som går ut på produktsetningen.

Vi trekker et kort fra en kortstokk, legger kortet tilbake igjen, stokker godt og trekker på nytt. Hvor sannsynlig er det at vi trekker

a) to spar
b) først et ess, deretter en spar

Jeg så i fasiten at det stod a)1/16 og b) 1/52. Jeg forstår ikke hvorfor det er det som er svaret, kan du/dere hjelpe meg og forklare?

Takk! :D
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

a) Tenk deg at i en kortstokk er det 52 kort, med fire forskjellige typer "farger", spar, ruter, kløver og hjerter. Altså er det en [tex]\frac{1}{4}[/tex] sjanse for at du f. eks trekker et spar.
Sjansen for å trekke to på rad er da [tex]\frac{1}{4} \cdot \frac{1}{4} = \frac{1}{{16}}[/tex]

Så gjør du det samme med b) Bare her må du gange med sannsynligheten for å få et ess, og hvor mange ess er det i en kortstokk?
2. år Prod. ingeniør
volcom
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 22/03-2009 12:24

Det blir jo ikke 1/16 sannsynlighet da. Litt min dre i og med at etter å ha trukket et spar er det kun 12 spar igjen, ikke 13 som første gang.

0.25*0.23 = 0.0575

5,75% altså, ikke 6,25 slik som ved Justin Sane sin dårlige drittmetode
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

deathraz0r666 skrev: Vi trekker et kort fra en kortstokk, legger kortet tilbake igjen, stokker godt og trekker på nytt. Hvor sannsynlig er det at vi trekker
jeez luizz
2. år Prod. ingeniør
deathraz0r666
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 29/10-2008 16:56

Justin Sane skrev:a) Tenk deg at i en kortstokk er det 52 kort, med fire forskjellige typer "farger", spar, ruter, kløver og hjerter. Altså er det en [tex]\frac{1}{4}[/tex] sjanse for at du f. eks trekker et spar.
Sjansen for å trekke to på rad er da [tex]\frac{1}{4} \cdot \frac{1}{4} = \frac{1}{{16}}[/tex]

Så gjør du det samme med b) Bare her må du gange med sannsynligheten for å få et ess, og hvor mange ess er det i en kortstokk?
Tusen takk skal du ha Justin Sane!
Men jeg forstod ikke helt hva du mente på oppgave b) :S ..
volcom
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 22/03-2009 12:24

Du takker ikke meg nei? Justinsane er jo idiot, akkurat som deg! jeg er den eneste som har skjønt produktsetningen!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Svaret ditt er jo feil. Hvordan kan det ha seg hvis du er den eneste som har skjønt det?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Ser ut til at vi har fått oss et lite forum troll?

Best å ringe skadedyrkontrollen!
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

tror det er på tide å få deg en ny bruker volcom

b) hva er sannsynligheten for å få ett ess deretter et spar:

tenk deg at det er 4 ess i en kortstokk på 52 altså [tex]\frac{4}{{52}} = \frac{1}{{13}}[/tex]

så ganger du det med sannsynligheten for å få et spar:


[tex]\frac{1}{{13}} \cdot \frac{1}{4} = \frac{1}{{52}}[/tex]

[/tex]
2. år Prod. ingeniør
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

volcom skrev:Du takker ikke meg nei? Justinsane er jo idiot, akkurat som deg! jeg er den eneste som har skjønt produktsetningen!
Ja, han er jo totalt idiot!? Hvor har du det fra?

Til informasjon hvis du ikke vet det så er det kløver, spar, ruter og hjerter i kortstokken. Det er fire tegn! Det vil jo alltids være fire tegnene i kortstokken da det blir lagt tilbake eller blir bare trekt videre...

Ta å titt på produktsetningen en gang til da, kanskje det er en tent fyrstikk i enden av tunnelen... Ro deg hvertfall et hakk ned enn å være ny og bare si folk er idioter. Folk oppfatter ting forskjellig og du gjorde det nå.

Ikke meningen å være krass men slikt gjør meg irritert!


On topic!
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
deathraz0r666
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 29/10-2008 16:56

Tusen takk skal dere ha! =)

Jeg snublet nettopp i en oppgave, som også anngår produktsetningen :S ... Jeg forstår bare ikke hva de egentlig mener, kan dere hjelpe meg?

Vi skal trekke ut to koder. Samme kode kan trekkes begge gangene. Kodene skal bestå av én bokstav og ett av sifrene 1-9. Vi kan velge tilfeldig mellom 25 bokstaver og de ni sifrene.
Finn sannsynligheten for at

a) kodene blir forskjellige
b) bokstavene blir like, men sifrene er ulike

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal tenke meg fram til svaret :S
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

har du fasit? er litt redd for å gjøre dumme feil på slike ting.
2. år Prod. ingeniør
deathraz0r666
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 29/10-2008 16:56

Justin Sane skrev:har du fasit? er litt redd for å gjøre dumme feil på slike ting.
yep!

a) 0,996
b) 0,036
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

på a kan det være enklest å tenke, hva er sannsynligheten for at kodene er like? slik som er samme tankegangen på oppgaven over. Deretter kan du trekke i fra 1 fra det svaret du får. Da får du sannsynligheten for det omvendte av det første svaret du fikk, altså får du sannsynligheten for at de er ulike. skjønner?

se om du får til a og b utifra det
2. år Prod. ingeniør
deathraz0r666
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 29/10-2008 16:56

Justin Sane skrev:på a kan det være enklest å tenke, hva er sannsynligheten for at kodene er like? slik som er samme tankegangen på oppgaven over. Deretter kan du trekke i fra 1 fra det svaret du får. Da får du sannsynligheten for det omvendte av det første svaret du fikk, altså får du sannsynligheten for at de er ulike. skjønner?

se om du får til a og b utifra det
Tusen takk!
Jeg får ikke til b) ... :S Jeg er så elendig i dette!
Svar