Logistisk Vekst- Finne Bæreevnen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei,

Kan noen forklare meg hvordan jeg løser denne likningen for B?

[tex] \Huge Y =\frac{B}{1+\frac{e^{-kBx}}{C}}[/tex]

Mvh,

Nadeem Qureshi
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Løs først for [tex]e^{-kBx}[/tex]. Når du har denne på den ene siden av likningen tar du logaritmen av begge sidene. Se hva du får til etter det.
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei,

Takk for tips, men det har jeg allerede prøvd. Kommer ingen vei med det, for da får jeg B i Ln på andre siden.

Nadeem
Sist redigert av nadeem den 06/07-2010 02:27, redigert 2 ganger totalt.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Bruk logaritmeregelen ln(ab)=ln(a)+ln(b), så du kan få ln(B) som et ledd. Isoler ln(B), og deretter opphøyer du e med begge sidene av likhetstegnet.
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

1) Får ikke Ln(B) men Ln(B-Y)
2) Uansett får jeg B på begge sider av ligningen.

Har klart å løse likningen for alle de andre variablene, men B er vrien.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Min feil, beklager - jeg la ikke merke til B i telleren.

Men det finnes en måte å isolere B på. La oss først gjøre følgende trinn:

[tex]Y(1+\frac{e^{-kBx}}{C})=B[/tex]

[tex]\frac{Y}{C}e^{-kBx} = B-Y[/tex]

[tex]\frac{Y}{C}e^{-kx(B-Y)-kxY} = B-Y[/tex]

[tex]e^{-kxY}\frac{Y}{C}e^{-kx(B-Y)} = B-Y[/tex]

[tex]kxe^{-kxY}\frac{Y}{C}e^{-kx(B-Y)} = kx(B-Y)[/tex]

[tex]kxe^{-kxY}\frac{Y}{C}=kx(B-Y)e^{kx(B-Y)}[/tex]

Nå bruker vi lambert-W-funksjonen [tex]w(x)[/tex]. Les mer om den her: http://en.wikipedia.org/wiki/Lambert_W

Den er definert som invers-funksjonen til [tex]f(t)=te^t[/tex], dvs at [tex]w(f(t))=w(te^t)=t[/tex] (Den kan gi to forskjellige verdier, men dette står nærmere forklart i artikkelen)

Dermed får vi følgende:

[tex]w\left( kxe^{-kxY}\frac{Y}{C}\right)=w\left( kx(B-Y)e^{kx(B-Y)} \right)[/tex]

I dette tilfellet er [tex]t=kx(B-Y)[/tex], og høyresiden reduseres:

[tex]w\left( kxe^{-kxY}\frac{Y}{C}\right)=kx(B-Y)[/tex]

Rensker opp:

[tex]\frac{w\left( kxe^{-kxY}\frac{Y}{C}\right)}{kx}=(B-Y)[/tex]

[tex]B = \frac{w\left( kxe^{-kxY}\frac{Y}{C}\right)}{kx}+Y[/tex]

Lambert-W-funksjonen er ikke injektiv, så den kan ta flere verdier. Det betyr at vi kan få to løsninger for B. Derfor må vi bestemme oss for om vi ønsker at den skal returnere verdier større eller mindre enn -1 hvis den kan ta flere verdier. Jeg anbefaler at du leser artikkelen for å få en bedre forklaring på funksjonen.

Likningen kan ikke løses i hva vi kaller 'elementære' funksjoner som sin(x), ln(x), e^x etc..., så vi må ty til en løsning på denne formen. Slike likninger opptrer så ofte at det er nyttig å ha en slik funksjon.

Trikset man ofte bruker med slike likninger er å få dem på formen

[tex]b=axe^{ax}[/tex] (for a og b som ikke avhenger av x) når vi skal løse for x.
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei,

Takk for godt skrevet og utdypende post. Skal prøve å sette meg inn i dette :-)

Nadeem
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei,

Et lite spørsmål til.

Er det mulig å løse denne likningen for K der det er mulig å finne K når X=0? Jeg får løst denne likningen for K og X, men da havner en av dem i nevneren, og da kan jeg ikke regne for 0.

Mvh,

Nadeem
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Vel, hvis x = 0 blir likningen

[tex]Y = \frac{B}{1+\frac{1}{C}}[/tex]. Så du kan ikke løse denne for k. Enten så stemmer likningen, eller så gjør den ikke det; uavhengig av k. Det samme gjelder for k = 0 når du skal løse for x.
Svar