Fortegnslinje polynomdivisjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Slappfisk1
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 08/05-2011 15:10

x^3-2x^2-6x+8: (x-4)


(x-4) (x-1) (x+2)

-2 1 4
-----------------------------------------0___________
-----------------------0________________________
----------0_________________________________
p(x)= ??

så langt har jeg skjønt av dette,skjønner lite av hvordan man skriver svaret
x £ [ 3, ->) f.eks... kan noen være så snill å forklare?:)
Eliasf
Cayley
Cayley
Innlegg: 65
Registrert: 22/02-2011 17:34

Prøv å skrive de tre fortegnslinjene om til bare en, da blir det mye lettere å se hvordan du skal notere svaret slik du ønsker. :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... .php?t=749

=)

La oss si at svaret i boka sier for eksempel [tex]x \in [1,5] [/tex]

Dette betyr at ulikheten er gyldig for alle x, som ligger mellom 1 og 5. Inkludert 1 og 5.

La oss si at svaret i boka sier for eksempel [tex]x \in (1,5) [/tex]

Dette betyr at ulikheten er gyldig for alle x, som ligger mellom 1 og 5. Ekskludert 1 og og 5. For eksempel er 1.001 , 3 og 4.999 gyldige verdier for x, men ikke 1 eller 5.

Vi bruker [ når endepunktene våre er definert og ( når endepuntkene våre ikke er definert. Altså når det ikke gir mening å sette inn endepunktene inn i funksjonen vår. For eksempel om endepunktet vårt er uendelig. Gir det ingen mening å putte uendelig inn i funksjonen vår, vi kan ikke blande grenser og tall. Så derfor bruke vi alltid ( når vi snakker om uendelig.

For eksempel om vi har en brøk, så er brøken udefinert når nevner er null. Og dette er punkter som heller aldri kan være med i definisjonsmengden (alle lovlige x-verdier)

Tilslutt kan vi nevne at om oppgaven spør om f(x)>0 spør den deg om å finne alle x, verdier som oppfyller f(x)>0. Da gir det også ingen mening i å ta med nullpunktene i definisjonsmengden, siden disse ikke er større enn 0.

Si jeg sier til deg. Finn alle positive tall. Også sier du 0 , 1 , 2 , ... Blir litt feil ^^ Håper det gav mening, bare spør om det var noe mer du lurer på.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar