tan x = sin x/ cos x

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Martin L.
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 29/06-2012 23:09

Løs ligningen når x E = [- [symbol:pi], [symbol:pi] ]

3 sin (x) + 2 cos (x) = 0

Løsnings forslaget mitt:

3 sin (x) + 2 cos (x) = 0

2 cos (x) = -3 sin (x)

2 = -3 sin (x) / cos (x)

2 = -3 tan (x)

3 tan (x) + 2 = 0

3 tan (x) = -2

tan (x) = -2/3

tan^(-1) = -0,6


Så kommer spørsmålet:

formelen for å finne løsningen, må jeg bruke x = -0,6 + n* [symbol:pi]

Jeg skjønner ikke hva "n" står for. ("n" må være et helt tall.) Det som jeg heller ikke skjønner så mye av er x E [-[symbol:pi],[symbol:pi]]

Håper dere kan hjelpe meg!
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Trigonometriske funksjoner er periodiske.

n står for når den verdien kommer igjen. 1 n betyr et omløp osv. Dette er kanskje enklere å forstå med cosinus og sinus hvor verdien gjentar seg hver 2pi. Tegn enhetssirkel.

Tangens gjentar seg hver pi.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

når det står [tex] x \in [-\pi, \pi][/tex], betyr det at du skal finne en x som ligger i det nevnte intervallet.


Etter algebraen, ser du at du ønsker å finne ut av når tan(x) = 2/3. Men husk at tangens er periodisk med pi som periode (hvorfor?). Så hvis tan(x) = 2/3, så er tan(x + pi) = 2/3 = tan(x + 2*pi) og så videre. Dette er en ligning med uendelig mange røtter, men oppgaven ber deg om å finne den løsningen som ligger i intervallet [-pi, pi]. Det er det bare den første løsnngen som gjør.


Noen kom meg i forkjøpet
Martin L.
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 29/06-2012 23:09

Først: takk for svaret!

Jeg skjønner sinus og cosinus når x E [0,2 [symbol:pi]] det er lett, det som er vanskelig er n'en til tan jeg ikke skjønner så mye av.
Spesielt når det er begrenset til x E [-[symbol:pi], [symbol:pi]].
Martin L.
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 29/06-2012 23:09

dan skrev:når det står [tex] x \in [-\pi, \pi][/tex], betyr det at du skal finne en x som ligger i det nevnte intervallet.


Etter algebraen, ser du at du ønsker å finne ut av når tan(x) = 2/3. Men husk at tangens er periodisk med pi som periode (hvorfor?). Så hvis tan(x) = 2/3, så er tan(x + pi) = 2/3 = tan(x + 2*pi) og så videre. Dette er en ligning med uendelig mange røtter, men oppgaven ber deg om å finne den løsningen som ligger i intervallet [-pi, pi]. Det er det bare den første løsnngen som gjør.


Noen kom meg i forkjøpet
Takk for svaret, jeg ser poenget ditt. Men i fasiten står det 2 svar.

Den ene svare er x= -0,6 (det har jeg greidd å regne ut), den andre svaret er x=2,55

den finner du ut ved å sette inn n=1

(x= -0.6 + 1 * [symbol:pi] = 2.55 )

Men hvorfor n =1 i denne sammenhengen?
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Ja, sorry, litt trøtt.


pi-0.6 er selvsagt i intervallet. Yes


Hvis du hadde tegnet grafen til tan(x) hadde du sett at den er periodisk (dvs. at den gjentar seg med et fast mellomrom), og at det er flere x-verdier som gir tan(x) = 2/3. Den ene er tan^-1(2/3), og den neste er tan^-1(2/3) + pi.

Edit: intervallet [-pi, pi] forteller deg hvilke x-verdier vi er interesserte i å bruke. Alle verdier du setter inn for x må være mellom -pi, pi.
Martin L.
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 29/06-2012 23:09

dan skrev:Ja, sorry, litt trøtt.


pi-0.6 er selvsagt i intervallet. Yes


Hvis du hadde tegnet grafen til tan(x) hadde du sett at den er periodisk (dvs. at den gjentar seg med et fast mellomrom), og at det er flere x-verdier som gir tan(x) = 2/3. Den ene er tan^-1(2/3), og den neste er tan^-1(2/3) + pi.

Edit: intervallet [-pi, pi] forteller deg hvilke x-verdier vi er interesserte i å bruke. Alle verdier du setter inn for x må være mellom -pi, pi.
Åja!! Tusen takk, det var den siste setningen din jeg trengte for å forstå hele "nøtteknekkeren" :P

Men før jeg så på svaret ditt kom søstra mi ut fra "nowhere" og hjalp meg! Hun sa akkurat det samme :P

Men jeg er utrolig takknemlig for svaret ditt. :P

(jeg kan ikke huske at mattelæreren min sa den siste setningen!)
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Bare hyggelig:)

En annen vanlig notasjon er [tex]f:[a, b] [/tex]
Det betyr det samme, at defenisjonsområdet til f er alle tall i [a ,b]
Svar