Trigonometrisk andregradslikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Sliter litt med en oppgave.

Bilde

Skjønner ikke hvordan de har tatt steget ved den rød pila. Hvordan har de plutselig fått 2 [symbol:rot] 2 på den første løsningen? Og hvordan fjerner de alt bortsett fra - [symbol:rot] 2 på den andre?

Kan noen forklare?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Som du ser fra andre linje helt til høyre, så har du tegnet [tex]\pm[/tex]. Det betyr at for én av løsningene skal det bety [tex]+[/tex] (pluss) og for den andre løsningen skal det bety [tex]-[/tex] (minus).

Hva skjer når du forenkler høyre side i hvert av de to tilfellene?
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Det er den forenklingen jeg ikke skjønner. Hvordan får de -[symbol:rot]2 + 3 til å bli 2?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Se over hva som står der litt nøyere

På samme måte som at [tex]3a \,+\, a \,=\, 4a[/tex] uansett hva [tex]a[/tex] er så er

[tex]\sqrt{2} \,+\, 3 \sqrt{2} \,=\, 4 \sqrt{2}[/tex]

og

[tex]\sqrt{2} \,-\, 3 \sqrt{2} \,=\, - 2 \sqrt{2}[/tex]

btw, latex =D

http://i.imgur.com/UWnxf.png

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

http://detexify.kirelabs.org/classify.html
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Ah, jøss, det har jeg faktisk aldri tenkt på, men det er jo logisk når jeg ser det nå!

Hjertelig takk! Og jeg skal ta ibruk Latex, bare jeg blir ferdig med eksamensforberedelsene og får tid :)
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Og når det står at den andre løsningen er umulig, så er det fordi at -[symbol:rot]2 er utenfor funksjonsmengden, sant? Dersom den hadde vært større enn eller lik -1, så hadde det vært en godkjent løsning?
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

[tex]-\sqrt2[/tex] er ikke inkludert i verdimengden til sin(x).

Verdimengden til sin(x) er [-1,1]
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Jeg skjønner ikke hvorfor står det [tex]sinx=-sqrt2[/tex]. Skulle det ikke stå [tex]cosx=-sqrt2[/tex]?
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Ja, verdimengden, selvfølgelig :)

Er nok bare en trykkleif, Nibiru.
Svar