Sliter litt med en oppgave.
Skjønner ikke hvordan de har tatt steget ved den rød pila. Hvordan har de plutselig fått 2 [symbol:rot] 2 på den første løsningen? Og hvordan fjerner de alt bortsett fra - [symbol:rot] 2 på den andre?
Kan noen forklare?
Trigonometrisk andregradslikning
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Som du ser fra andre linje helt til høyre, så har du tegnet [tex]\pm[/tex]. Det betyr at for én av løsningene skal det bety [tex]+[/tex] (pluss) og for den andre løsningen skal det bety [tex]-[/tex] (minus).
Hva skjer når du forenkler høyre side i hvert av de to tilfellene?
Hva skjer når du forenkler høyre side i hvert av de to tilfellene?
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Se over hva som står der litt nøyere
På samme måte som at [tex]3a \,+\, a \,=\, 4a[/tex] uansett hva [tex]a[/tex] er så er
[tex]\sqrt{2} \,+\, 3 \sqrt{2} \,=\, 4 \sqrt{2}[/tex]
og
[tex]\sqrt{2} \,-\, 3 \sqrt{2} \,=\, - 2 \sqrt{2}[/tex]
btw, latex =D
http://i.imgur.com/UWnxf.png
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165
http://detexify.kirelabs.org/classify.html
På samme måte som at [tex]3a \,+\, a \,=\, 4a[/tex] uansett hva [tex]a[/tex] er så er
[tex]\sqrt{2} \,+\, 3 \sqrt{2} \,=\, 4 \sqrt{2}[/tex]
og
[tex]\sqrt{2} \,-\, 3 \sqrt{2} \,=\, - 2 \sqrt{2}[/tex]
btw, latex =D
http://i.imgur.com/UWnxf.png
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165
http://detexify.kirelabs.org/classify.html
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Abel
- Innlegg: 665
- Registrert: 27/01-2007 22:55
[tex]-\sqrt2[/tex] er ikke inkludert i verdimengden til sin(x).
Verdimengden til sin(x) er [-1,1]
Verdimengden til sin(x) er [-1,1]