R2 Eksamen løsning 2013

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Janhaa skrev: bare slurv, husk han har mye å føre inn...

[tex]A=x*y[/tex]
Men det er Nebbu vi snakker om, han skal klare alt! :D
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Fiksa pao da mesto, inkludert tegning på Del1-6... Grei eksamen, noe lang Del 2.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

er rimelig sikker på at jeg ihvertfall får ca 41 poeng, kanskje 44. Er en 4'er jeg trenger. Trekker de poeng iforhold til helhetsinntrykk, dårlig ført, for lite forklaringer til regning etc?
yo
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Nice job, bra du orker å lage løsningsforslag (Y) =) Ut ifra det jeg ser, virker det veldig lovende. Fysikk 2 blir mye verre xS
Men akkurat nå tror jeg det er på tide med et seiersrunk :D
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Nebuchadnezzar skrev:Fiksa pao da mesto, inkludert tegning på Del1-6... Grei eksamen, noe lang Del 2.
enig, litt samme inntrykket som R2 H2012, ikke for vanskelig, men en del jobb...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
josspatronen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 21/05-2013 21:06

Heisann!
Jeg tolket oppgave 2c) som to integral, ett over og ett under x-aksen i intervallet som er oppgitt og summerte arealene med positivt fortegn, da vi snakker om det samlede arealet og ikke integralet. Vil dette da bli feil?
Clementine
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 24/09-2012 13:19

mikki155 skrev:
Clementine skrev:Oppgave 2c på del 2.
Jeg kunne bare finne arealet i geogebra, sant? Og dermed blir arealet 11,98.
Eller er dette feil?
Finn det ved hjelp av vektorproduktet du satt opp.
Det sto jo ikke finn med regning.. men jeg antar at det jeg har gjort er feil da?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

josspatronen skrev:Heisann!
Jeg tolket oppgave 2c) som to integral, ett over og ett under x-aksen i intervallet som er oppgitt og summerte arealene med positivt fortegn, da vi snakker om det samlede arealet og ikke integralet. Vil dette da bli feil?
Jeg tolker det slik som deg.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Chikamaharry
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 10/01-2011 19:57

Lurte på tegningen i oppgave 6 til Nebu. Siden den deriverte av f er mindre enn null for x større enn to, går vel grafen nedover derifra og ut? På Nebu sin gå den oppover. Mulig jeg feiltolket noe

Ellers ser jeg at jeg glemte A og bare skrev 1/4 som a_1 på summen av rekken i oppgave 6 a på del 2. Ellers ser det ut som alt er rett. Håper virkelig på sekseren.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Chikamaharry skrev:Lurte på tegningen i oppgave 6 til Nebu. Siden den deriverte av f er mindre enn null for x større enn to, går vel grafen nedover derifra og ut? På Nebu sin gå den oppover. Mulig jeg feiltolket noe

Ellers ser jeg at jeg glemte A og bare skrev 1/4 som a_1 på summen av rekken i oppgave 6 a på del 2. Ellers ser det ut som alt er rett. Håper virkelig på sekseren.
Det er riktig at den synker for [tex]x \in <2, \rightarrow>[/tex]
Og det er også riktig at vi skulle finne arealet avgrenset av grafene og x-aksen, og da regner man selvsagt med absoluttverdier.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

mikki155 skrev:
Chikamaharry skrev:Lurte på tegningen i oppgave 6 til Nebu. Siden den deriverte av f er mindre enn null for x større enn to, går vel grafen nedover derifra og ut? På Nebu sin gå den oppover. Mulig jeg feiltolket noe

Ellers ser jeg at jeg glemte A og bare skrev 1/4 som a_1 på summen av rekken i oppgave 6 a på del 2. Ellers ser det ut som alt er rett. Håper virkelig på sekseren.
Det er riktig at den synker for [tex]x \in <2, \rightarrow>[/tex]
Og det er også riktig at vi skulle finne arealet avgrenset av grafene og x-aksen, og da regner man selvsagt med absoluttverdier.
Når jeg sjekket skjæring med x aksen kom det siste s.k punket på 12,57 altså utenfor 4*pi, har dere også sett det?
yo
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Nå er du på del 2 oppg. 2. Men husk at i GeoGebra må du sette avrunding på flere desimaler. Gjør du det, ser du at tallet nærmer seg [tex]4\pi[/tex], noe som stemmer med utregningen også.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Fiksa på integralet, og la inn noen flere nebuknep.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Digger den første grafen! =D
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

mikki155 skrev:Nå er du på del 2 oppg. 2. Men husk at i GeoGebra må du sette avrunding på flere desimaler. Gjør du det, ser du at tallet nærmer seg [tex]4\pi[/tex], noe som stemmer med utregningen også.
Fikk også bare 2 s.k når jeg definerer fra 0 til 4*pi på calc også da :shock: jeg regnet bare arealet av den ene og skrev hvorfor jeg ikke tok med den andre. feil da? :roll:
yo
Svar