Rektangel innskrevet i sirkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Et rektangel med lengde 2x er innskrevet i en sirkel med radius 10.

Vis at arealet av det innskrevne rektangelet kan skrives som

A(x)=4x*(100-x^2)^(1/2)

Noen som har lyst til å forklare hvorfor dette stemmer? :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Sanding
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 26/05-2014 22:28

Heisann!
Tror jeg ser hva som er gjort her:)
Har du prøvd å tegne sirkelen med rektangelet inni? Alt blir mye klarere om du deler rektangelet inn i rettvinklede trekanter.
Du kjenner hypotenusen i trekanten som er det samme som radius i sirkelen, og den lengste kateten vil ha lengden 2x/2 som bare er x.

Nå kan du bruke pytagoras setning for å finne et uttrykk for den ukjente kateten.
Da finner du lett nedre halvdel av rektangelet (2x*høyden), som igjen må ganges med 2 for å få arealet av hele rektangelet. Da får du den 4x'en som du har i uttrykket ditt. Lykke til! :)
1.gif
1.gif (7.04 kiB) Vist 2163 ganger
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Sanding skrev:Heisann!
Tror jeg ser hva som er gjort her:)
Har du prøvd å tegne sirkelen med rektangelet inni? Alt blir mye klarere om du deler rektangelet inn i rettvinklede trekanter.
Du kjenner hypotenusen i trekanten som er det samme som radius i sirkelen, og den lengste kateten vil ha lengden 2x/2 som bare er x.

Nå kan du bruke pytagoras setning for å finne et uttrykk for den ukjente kateten.
Da finner du lett nedre halvdel av rektangelet (2x*høyden), som igjen må ganges med 2 for å få arealet av hele rektangelet. Da får du den 4x'en som du har i uttrykket ditt. Lykke til! :)
1.gif
Takker og bukker, ser det nå :)
Var en på diskusjon.no som spurte om det samme, så ble jeg litt nysgjerrig på det, derfor bestemte jeg meg for å spørre her. Prøvde ikke å tegne den opp, noe jeg kanskje burde gjort.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar