Vektorprøve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Noen som gidder å regne gjennom en liten prøve i vektorer jeg hadde? Greit å få sammenlignet svarene :)

I [tex]\triangle ABC[/tex] setter vi [tex]\vec{AB}=\vec{a}[/tex]
og [tex]\vec{AC}=\vec{b}[/tex]

1) Punktet D deler linjestykket BC i forholdet 1 : 3
Finn [tex]\vec{AD}[/tex] utrykkt ved [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex]

2) Punktet E og F er bestemt ved at [tex]\vec{AE}=\frac{1}{10}\vec{b}[/tex], og [tex]\vec{BF}=-\frac{1}{2}\vec{BC}[/tex]. Finn [tex]\vec{EF}[/tex] utrykkt ved [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex]


3) Vi har gitt tre punkter A=(1,3), B=(2, -6) og C=(3, t)

a) Bestem t slik at [tex]\vec{AB}\perp\vec{BC}[/tex]
b) Bestem t slik at [tex]\left | \vec{AC} \right |=\sqrt{13}[/tex]
c) Bestem t slik at [tex]\left [ 3,-4 \right ]=k*\vec{AB}+\vec{BC}[/tex]

(Lurer egentlig mest på c, men skader ikke å vite de andre svarene og :))


4)

Vi har punktene A(4, 5), B(-3, 1) og C(2, -6)

d) Et punkt D er bestemt ved at det ligger på den rette linja med likning y=-x+5 og at [tex]\angle ADC=90^o[/tex]

Bestem koordinatene til D i CAS med vektorregning.


Det var naturligvis flere oppgaver, men det var disse jeg var mest usikker på..
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Stringselings
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 07/12-2014 16:05

Jeg er nok litt for lat til å regne gjennom alle, men jeg kan løse 3c) for deg siden det er den du lurer på mest :P
[tex][3,−4]=k \cdot \vec{AB}+\vec {BC}[/tex]
[tex][3,-4]=k[1,-9]+[1,t+6]=[k+1,t+6-9k][/tex]
Da må [tex]k+1=3[/tex] og [tex]t+6-9k=-4[/tex]
[tex]k=2[/tex] som gir at [tex]t=8[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

F*** ! :x :x

Var egentlig litt kronglete formulert av meg; Jeg mente at jeg lurer mest på c av oppgave 3.



Jeg tror jeg endte opp med to ulike verdier av t, men samtidig er jeg veldig usikker. Det virker for banalt...

EDIT: Vent nå litt.. kanskje jeg blander med oppgave 3b? der får vi vel to ulike verdier av t?


[tex]\vec{AC}=\left [ 3-1,t-3 \right ]=\left [ 2,t-3 \right ][/tex]
[tex]\left | \vec{AC} \right |=\sqrt{13}\Leftrightarrow\sqrt{2^2+\left ( t+3 \right )^2}=\sqrt{13}[/tex]
[tex]\sqrt{4+t^2+6t+9}=\sqrt{13}\Rightarrow t^2+6t+13=13\Leftrightarrow t^2+6t=0\Leftrightarrow t\left ( t+6 \right )=0\Leftrightarrow t=0\vee t=-6[/tex]

Stemmer ikke dette?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Stringselings
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 07/12-2014 16:05

Drezky skrev:F*** ! :x :x

Var egentlig litt kronglete formulert av meg; Jeg mente at jeg lurer mest på c av oppgave 3.



Jeg tror jeg endte opp med to ulike verdier av t, men samtidig er jeg veldig usikker. Det virker for banalt...

EDIT: Vent nå litt.. kanskje jeg blander med oppgave 3b? der får vi vel to ulike verdier av t?
Stemmer med 2 verdier av t på 3b. (t=0 og t=6). Hvis du ser for deg punktet (0,0) så finnes det 2 punkter på formen (t,0) som har lengde 1 fra origo. (1,0) og (-1,0).

EDIT: er redd for at det skal være [tex]4+(t-3)^2=13[/tex] ikke [tex]t+3[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Stringselings skrev:
Drezky skrev:F*** ! :x :x

Var egentlig litt kronglete formulert av meg; Jeg mente at jeg lurer mest på c av oppgave 3.



Jeg tror jeg endte opp med to ulike verdier av t, men samtidig er jeg veldig usikker. Det virker for banalt...

EDIT: Vent nå litt.. kanskje jeg blander med oppgave 3b? der får vi vel to ulike verdier av t?
Stemmer med 2 verdier av t på 3b. (t=0 og t=6). Hvis du ser for deg punktet (0,0) så finnes det 2 punkter på formen (t,0) som har lengde 1 fra origo. (1,0) og (-1,0).

EDIT: er redd for at det skal være [tex]4+(t-3)^2=13[/tex] ikke [tex]t+3[/tex]
Skrev heldigvis t-3 på prøven. Fikk tilbake LF i dag
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

hei, har prøve neste uke, denne er til hjelp, kan du legge ut løsningsforslag?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:???
Fælt så utålmodig.
Om du har så dårlig tid så kan du vel regne gjennom oppgavene? Du har sittet og ventet i rundt 4 timer nå, hadde du brukt 1-2 av disse, så hadde du fint kommet deg gjennom oppgavene.
Hadde han vært på og sett innlegget, så hadde han nok lagt det ut. Patience is key, young padawan.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Har venta i flere timer nå. Det er viktig ettersom jeg har prøve i emnet snart.

Noen andre som gidder å legge ut?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:?
Hint: prøv på oppgavene, legg ut svarene dine. Sikkert en som ser over og ser om det er riktig, og hjelper deg dersom det er feil :)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Enig med kjemikern. Disse oppgavene er ren plankekjøring - med unntak av 4d som kan virke litt skremmende, men egentlig er ganske overkommelig.
Legg ut svarene dine om du er usikker og så kan jeg/andre på forumet skjekke om det stemmer.

PS:
Det hjelper ikke å mase
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

tingen er at jeg ikke vet hvor jeg skal starte på 1 2

jeg tror jeg klarer 3a, men 3b feiler jeg. og 4 d
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Oppgave 1) Anbefaler jeg det å tegne opp trekanten. Det vil gjøre oppgaven 10 ganger enklere :)

Oppgave 3B) Det ser ut som de har gjort den her på forumet.

Oppgave 4 D) Hvor har du stoppet opp? Med engang? Vet ikke hvilket CAS-kommandoer du skal bruke?
Gjest

er svaret på 1 = 1/2a+b vektor + a vektor

EF→=32a⃗ −106b⃗ på 2


på D får jeg ikke satt opp noe
Svar