Funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Hei, jeg er blank når det gjelder hele denne oppgaven. Jeg har prøvd å finne nullpunkt i CAS, men jeg fikk opp uendelig mange?? Grafen er heller ikke slik jeg tror den skal være. Hadde blitt veldig glad for å se en slags framgangsmåte. c) er også rimelig ekkel.
image.jpeg
image.jpeg (65.67 kiB) Vist 1090 ganger
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Kanskje du bare skrev inn funksjonen feil i Geogebra? Hva skjer dersom du skriver inn nøyaktig det som står under?

Kode: Velg alt

f(x) = 3^(1 / 3 (x^2 - 3x)) - 1
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
afaf

Er ikke det bare til å kalle alt grapset i eksponenten for kjernen?

Omskriver utrykket: [tex]f(x)=3^{\frac{x^3-3x}{3}}[/tex]
[tex]f(x)=3^u[/tex]
[tex]g(u)=3^u[/tex]
[tex]u=\frac{x^3-3x}{3}[/tex]
[tex]f'(x)=g'(u)*u'(x)[/tex]
[tex]f'(x)=\frac{x^3-3x}{3}*ln3*\frac{1}{3}(3x^2-3)[/tex]
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Hei, nå gir svarene mine litt mer mening enn sist, men jeg lurer fortsatt på om det er noe jeg gjør galt. Når jeg finner nullpunktene til grafen får jeg x=3 og et fryktelig lite tall i CAS, men x=3 og x=0 når jeg finner skjæringen grafisk.
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (22.41 kiB) Vist 1057 ganger
Når det gjelder oppgave b), så ser jeg ikke helt sammenhengen. Jeg har lagt merke til at hvis jeg bytter ut -1 med andre negative tall så vil grafen alltid ligge 0,44 unna akkurat det tallet. F.eks. så ligger den 0,44 unna -1, mens 7,44 unna -8.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Romstofftid skrev:Hei, nå gir svarene mine litt mer mening enn sist, men jeg lurer fortsatt på om det er noe jeg gjør galt. Når jeg finner nullpunktene til grafen får jeg x=3 og et fryktelig lite tall i CAS, men x=3 og x=0 når jeg finner skjæringen grafisk.
Skjermbilde.PNG
Når det gjelder oppgave b), så ser jeg ikke helt sammenhengen. Jeg har lagt merke til at hvis jeg bytter ut -1 med andre negative tall så vil grafen alltid ligge 0,44 unna akkurat det tallet. F.eks. så ligger den 0,44 unna -1, mens 7,44 unna -8.

Hint til B: [tex]3^{-1}=\frac{1}{3}, 3^{-2}=\frac{1}{9},3^{-3}=\frac{1}{27}.....[/tex] Med andre ord, blir leddet noengang mindre enn 0?
Svar