Derivasjon av produkter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ghsjamz,

Hei, jeg trenger hjelp med denne oppgaven

En skoprodusent introduserer en ny skotype. Produsenten regner at han om x år vil selge S(x) par sko per månder der

S(x)=10000*x*e^(-x)

Når er nedgangen i salget størst? Hvor stor er nedgangen per måned da?

Fasit:Nedgangen er størst etter 2 år. Nedgangen er da 113 par sko per måned.

Jeg fant nullpunktet til den deriverte, og fant ut at det blir etter 2 år. Men hvordan skal jeg finne 113 par sko per måned?
Jeg satte inn 2 i den deriverte, men det ble ca. -1353. Hvordan skal jeg få svare til å stemme?

Håper på fort svar. På forhånd takk :)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Er du helt sikker på at funksjonenuttrykket skal være:

[tex]S(x) = 10000xe^{-x}[/tex]
Gjest

ettam skrev:Er du helt sikker på at funksjonenuttrykket skal være:

[tex]S(x) = 10000xe^{-x}[/tex]
Ja, det er det som står i oppgaveteksten...
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:
ettam skrev:Er du helt sikker på at funksjonenuttrykket skal være:

[tex]S(x) = 10000xe^{-x}[/tex]
Ja, det er det som står i oppgaveteksten...

Sikker på at dette er postet under riktig forum?

Her sier en bruker at du må muligens bruke newtons metode noe som jeg har null peiling på what so ever. ..
http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... 92&p=42833
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

ghsjamz, skrev:Hei, jeg trenger hjelp med denne oppgaven

En skoprodusent introduserer en ny skotype. Produsenten regner at han om x år vil selge S(x) par sko per månder der

S(x)=10000*x*e^(-x)

Når er nedgangen i salget størst? Hvor stor er nedgangen per måned da?

Fasit:Nedgangen er størst etter 2 år. Nedgangen er da 113 par sko per måned.

Jeg fant nullpunktet til den deriverte, og fant ut at det blir etter 2 år. Men hvordan skal jeg finne 113 par sko per måned?
Jeg satte inn 2 i den deriverte, men det ble ca. -1353. Hvordan skal jeg få svare til å stemme?

Håper på fort svar. På forhånd takk :)
Ser ut som det er noe kluss med oppgaven. 12 * 113 = 1356, så det er sikkert noe som er feil i opppgaven eller fasit. Om S(x) er antall par sko solgt per år, så vil 113 par per mnd stemme.
MathandPhysics
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 24/01-2016 16:59

Drezky skrev:
Gjest skrev:
ettam skrev:Er du helt sikker på at funksjonenuttrykket skal være:

[tex]S(x) = 10000xe^{-x}[/tex]
Ja, det er det som står i oppgaveteksten...

Sikker på at dette er postet under riktig forum?

Her sier en bruker at du må muligens bruke newtons metode noe som jeg har null peiling på what so ever. ..
http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... 92&p=42833
Denne oppgaven er nok en klassisk R1-type innenfor derivasjonskapittelet. Newtons metode er pensum i Kalkulus 1, og metoden er ikke komplisert.
Newtons metode, kort fortalt, går ut på å finne nullpunktet til en funksjon/likningen på en tilnærmet måte. Dette gjelder da spesielt funksjoner som du ikke like enkelt kan sette lik null, også regne deg frem. ;) Det er nok noe feil i fasitsvaret, for oppgaven skal løses på helt vanlig måte som det personen som la ut oppgaven har gjort.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Bare glem alt av newton...

Det du trenger å gjøre for å finne ut når nedgangen i salget var størst. er å se på den dobbelderiverte $S''(x)$. Videre må du drøfte nullpunktene til denne funksjonen. Som du vet kan disse nullpunktene være toppunkt eller bunnpunkt til $S'(x)$ altså overskuddet/underskuddet. Du kan drøfte $S''(x)$ i et fortegnsskjema for å være sikker. For å finne ut mange sko som ble produsert må du bare sette inn nullpunktet fra$S''(x)$ inn i salgsfunksjonen $S(x)$.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar