R1 eksamen vår 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Fysikkmann97 skrev:På eksamen ligger den vanligvis på 94% sekser. Forrige vår-eksamen ble vel den satt ned til 90%.
Helt ned i 90% for forrige, altså? Selvom jeg ikke syntes V16 var så vanskelig, syntes jeg den var verre enn V15 og spesielt H15, som var ganske lett imo. De går vel neppe lavere enn 90% uansett hvor vanskelig den hadde vært ^^
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Nå var V15 første eksamen med ny eksamensordning, så mange av sensorene la nok til det når de tenkte på hva grensene landet på.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Eclipse skrev:
Fysikkmann97 skrev:På eksamen ligger den vanligvis på 94% sekser. Forrige vår-eksamen ble vel den satt ned til 90%.
Helt ned i 90% for forrige, altså? Selvom jeg ikke syntes V16 var så vanskelig, syntes jeg den var verre enn V15 og spesielt H15, som var ganske lett imo. De går vel neppe lavere enn 90% uansett hvor vanskelig den hadde vært ^^
Karaktergrensene blir vel justert etter prestasjon og etter en faglig vurdering av vanskelighetsgraden.

Eller sagt på en litt mer folkelig måte: om dødsmange gjør det skikkelig ræva, så blir grensene satt ned. :)

Det kan derfor være at grensen for 6 blir satt ned til under 90%, om eksamensoppgaven ble for vanskelig!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Gjest

kie skrev:Hvor mange feil tror dere holder, for å få 5er? Jeg regner med at jeg får 15 poeng feil
46 p er 5er, og 35-45 p er 4er
Gjest

Må si jeg gruver meg litt til å få karakteren min nå ja, det eneste jeg veit jeg fikk til på del2 var oppgaave 1... Oppgave 4 gadd jeg ikke levere en gang, ble bare feil
Gjest

Gjest skrev:
kie skrev:Hvor mange feil tror dere holder, for å få 5er? Jeg regner med at jeg får 15 poeng feil
46 p er 5er, og 35-45 p er 4er
Var det lærern min sa vertfall, han hadde vist noen papirer på det
bsr

Gjest skrev:
Gjest skrev:
kie skrev:Hvor mange feil tror dere holder, for å få 5er? Jeg regner med at jeg får 15 poeng feil
46 p er 5er, og 35-45 p er 4er
Var det lærern min sa vertfall, han hadde vist noen papirer på det
mhm, fikk 18 feil. Håper at de gir meg 5, etter helhetsvuderingen.
Dalum

Rico skrev:Hei! Jeg fikk koordinatene til P er (4.6,3) og (1,-15) i oppgave 3 d) i del 2.

Anyone?
Fikk det samme!
matematikkelskeren

Dalum skrev:
Rico skrev:Hei! Jeg fikk koordinatene til P er (4.6,3) og (1,-15) i oppgave 3 d) i del 2.

Anyone?
Fikk det samme!
JEG FIKK OGSÅ DET! :D
Frøydis

kie skrev:Hvor mange feil tror dere holder, for å få 5er? Jeg regner med at jeg får 15 poeng feil
Læreren min har gitt denne poengoversikten, men legger veldig trykk på at helhetsinntrykket betyr mye, og at det er viktig med gode svarforklaringer.

1: 1-13
2: 13-24
3: 24-35
4: 35-46
5: 46-55
6: 55-60
Kian

Frøydis skrev:
kie skrev:Hvor mange feil tror dere holder, for å få 5er? Jeg regner med at jeg får 15 poeng feil
Læreren min har gitt denne poengoversikten, men legger veldig trykk på at helhetsinntrykket betyr mye, og at det er viktig med gode svarforklaringer.

1: 1-13
2: 13-24
3: 24-35
4: 35-46
5: 46-55
6: 55-60
aha, hvordan gikk det med deg?
Frøydis

Jeg føler det gikk greit, håper jeg får 4.

Jeg får bedre oversikt så snart noen lager et løsningsforslag.
Strøk R1 i høst, og har hatt R2 i år, så jeg har helt klart en del huller, spesielt når det kommer til sannsynlighet.
Tror jeg jeg blir trukket ca 15 poeng.
Heldigvis trenger jeg bare å stå for å komme inn på biotek og kjemi :)

Ny eksamen på mandag!

Noen som vet hvor man kan finne gode instruksjonsvideoer for CAS?
Prøver å finne ut av hvordan man kan løse oppgave 2.3 d. Har sett på noen skjermbilder her, men jeg får det ikke til.
CAS gir meg bare ? som svar.
Asiater
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 31/01-2016 22:59

Markonan skrev:Hmmm, synes den eksamen så litt mer vrien ut enn det som vanligvis blir gitt.
Du kan gjære hele oppgaven i CAS.

Du får oppgitt i oppgaven at l1 som går gjennom A står normalt på linjen gjennom B og C. La oss kalle den lBC.

Da vet du at skalarproduktet mellom retningsvektoren til l1 og lBC skal være null. Det vanskelige er å finne ut av retningsvektoren til l1 siden du vare har et oppgitt punkt, som er A.

Det går helt fint, siden du kan bare anta at det finnes et punkt på grafen f som vil gjøre at skalarproduktet av retningsvektorene til l1 og lBC blir null.
I CAS så ser det slik ut

Retningsvektor til l1 Vektor[A, (k,f(k))], der A er det kjente punktet og (k,f(k)) er et punkt på f.

Her kommer den tekniske biten som tillater deg å bare anta at det finnes et punkt (k,f(k)). Spørsmålet er: Hvordan vet du at det finnes et punkt på grafen f som får skalarproduktet av retningsvektorene til l1 og lBC til å bli null.

Det er fordi (Og dette må du skrive i besvarelsen din)
Du vet at verdimengden til f er alle reele tall og at definisjonmengden er alle reele tall utenom 0. Da vet du at blant alle punktene på f må det finnes et punkt (k,f(k)).
I tillegg vet du at l1 ikke kan være parallell med y-aske siden lBC aldri vil være parallell med x-aksen => så skalarproduktet vil aldri være null. Dette bortforklarer at x ikke kan være 0. (De 2 siste setningene er noen nivåer dyp).

Nå har du forklart at Vektor[A, (k,f(k))] er gyldig og dermed kan du løse skalarproduktet mellom retningsvektorene.

Skalarprodukt[Vektor[B, C], Vektor[A, (k,f(k))]]=0 Du får to svar.
{k = r, k = (-1) / (r s t)}

k=r gir bare nullvektor.
k = (-1) / (r s t) er interessant.

Denne kan du bruke til å finne retningsvektoren for l1 uttrykt ved bare r,s og t.

R:=Vektor[A, ((-1) / (r s t),f((-1) / (r s t)))], legg merke til at jeg bare har byttet ut k-en i Vektor[A, (k,f(k))].

Da har du linja l1 uttrykt ved r, s og t
l1:=Linje[A, R]
som skal gi svaret.

Oppgave b må du løse likningen l1=l2. Da skal være grei å tolke ut ifra det du gjorde i oppgave a.
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Frøydis skrev:Jeg får bedre oversikt så snart noen lager et løsningsforslag.
Jeg la et løsningsforslag i den andre tråden om eksamen R1, her er det igjen.
R1 eksamen 2016 vår løsning.pdf
(655.18 kiB) Lastet ned 15795 ganger
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ser at kravet for 6 ble nedjustert til 90% i fjor, og basert på årets eksamen regner jeg med det grensen blir det samme i år.

https://dok.udir.no/DokumenterAndrekata ... riode=Alle

Merk at en nedjustering til 90% faktisk ikke er så mye. Det er en forskjell fra 56 til 54 poeng eller en forskjell på 3.333... prosentpoeng. Til sammenligning så er karaktergrensen for A på NTNU også 90%, selv om strykgrensen er LANGT hardere enn på VGS. Så dere har vært fall noen lyspunkter ;)
NTNU
A: 90–100 poeng (90%)
B: 77–89 poeng (77%)
C: 65–76 poeng (65%)
D: 53–64 poeng (53%)
E: 41–52 poeng (40%)
F: 0–40 poeng
VGS
6: 56-60 poeng (93%)
5: 46-55 poeng (76.67%)
4: 36-45 poeng (60%)
3: 25-35 poeng (41.67%)
2: 14-24 poeng (21.67%)
1: 0-13 poeng
Ellers kan jeg nevne at det å være sensor er en av de beste delene av å være lektor. Det å kunne le manisk høyt av slurvefeil og gi null poeng er en fantastisk følelse. God innsats, fin føring, korrekte mellomregninger teller ingenting om svaret er feil.

Alt det jeg skrev ovenfor er selvsagt tull. Sensorer er mennesker de og. De har årevis med erfaring med å tolke oppgaver og å vurdere helhetsinntrykket på besvarelsen din. Så små feil underveis ødelegger ikke nødvendigvis. Sensorer drar på sammrettingskurs hvor de retter besvarelser sammen, slik at de skal vektlegge det samme. I tillegg er det alltid to sensorer som retter besvarelsen din (og de er overraskende nok som regel enig). Ikke minst så skal de alltid lete etter ting som kan trekke opp besvarelsen din, ikke ned.

Kort oppsumert gjør Sensorer som regel en flott og korrekt jobb. Får du dessverre en dårlig karakterer er det nok sannsynlig din egen feil. (Om en så stor del av karaktereren din i et fag skal kun basereres på en vurdering får bli en annen diskusjon).
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar