LOGARITMER

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
iiine
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 12/09-2007 11:21

Får ikke til denne oppgaven:

En smittsom sykdom sprer seg. t uker etter at sykdommen ble oppdaget, var tallet på smittede personer gitt ved

N(t)= 60*e[sup]0,21t[/sup]

Når var 600 personer smittet?

Har satt lenge med denne oppgaven men vet ikke om hvordan jeg skal gå fram for å løse den.
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Hvilken variabel måler antall smittede?
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

*edit*
Sist redigert av Olorin den 02/10-2007 11:53, redigert 1 gang totalt.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Olorin:
Hvorfor lar du aldri spørsmålsstilleren få jobbe seg frem mot svaret under veiledning?
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Varierer, noen ganger gir jeg full utregning andre ganger kjører jeg en kostbar-stratt som du gjør :)=
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Ta for eksempel iine her:
Det er et fullstendig trivielt spørsmål hun stiller, og fordi hun stiller det, burde det vært åpenbart for deg hun ikke skjønner såpass elementære emner som funksjonsnotasjon og hva funksjonsverdi er for noe.

Istedet for aktivt å bringe dette opp i hodet hennes, bare dytter du inn i henne enda mere tallmagi.
Fullstendig bortkastet..
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du har antatt riktig, at hun ikke forstår det jeg har skrevet så får du hjelpe henne videre på en mer pedagogisk måte da.

Mange foretrekker å få svaret slengt i trynet slik at de kan studere utregningen eller få gradvis hjelp, uheldigvis er ikke jeg en menneskekjenner som deg så jeg gikk rett på sak :S

Men er forsåvidt enig med deg angående all denne "tallmagien" på en gang.

Men hva mener line selv? :p
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

De som foretrekker å "få slengt svaret i trynet" studerer ALDRI utregningen; de er gørr late personer som ønsker å få andre til å gjøre jobben for seg.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Noen, ja. Ser ingen grunn til å diskutere dette mer.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

arildno skrev:Ta for eksempel iine her:
Det er et fullstendig trivielt spørsmål hun stiller, og fordi hun stiller det, burde det vært åpenbart for deg hun ikke skjønner såpass elementære emner som funksjonsnotasjon og hva funksjonsverdi er for noe.

Istedet for aktivt å bringe dette opp i hodet hennes, bare dytter du inn i henne enda mere tallmagi.
Fullstendig bortkastet..
Synes vel du skal huske på at dette er er forum for videregående skole. Da er det faktisk sånn at man ofte kan lære mye av ferdig utregnede svar.

I tillegg mener jeg noe om den tonen du bruker mot slutten av innlegget ditt. Det "språket" mener jeg kan brukes i PM, vel egentlig passer ved både ditt og Olorin (og mitt eget svar) hjemme i PM. Men jeg følte et behov for å publisere min mening her.

No hard feelings, folkens!

Til deg Olorin: Jeg synes du gjør en flott innsats!

(Du også arildno)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

arildno skrev:De som foretrekker å "få slengt svaret i trynet" studerer ALDRI utregningen; de er gørr late personer som ønsker å få andre til å gjøre jobben for seg.
Se innlegget mitt over. Denne mener jeg er enda værre!!!

"De gørr late" personene har også sin plass her inne. Du kan jo bare la være å svare dem selv, dersom de irriterer deg... :wink:
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

iiine skrev:Får ikke til denne oppgaven:

En smittsom sykdom sprer seg. t uker etter at sykdommen ble oppdaget, var tallet på smittede personer gitt ved

N(t)= 60*e[sup]0,21t[/sup]

Når var 600 personer smittet?

Har satt lenge med denne oppgaven men vet ikke om hvordan jeg skal gå fram for å løse den.
Løs likningen:

60*e[sup]0,21t[/sup] = 600
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Takk ettam, enig at vi kunne tatt denne diskusjonen på PM isteden for å blotlegge oss på forumet (greit med diskusjoner med kunne tatt denne priv grunnet tonen) :) velvel, no hard feelings ;) og all kreditt til deg også ettam ;)
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
iiine
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 12/09-2007 11:21

Jeg er virkelig ikke den personen som bare skriver rett av svaret uten å studere det, hvordan skal jeg da klare meg på eksamen? Synes det er veldig greit å få hele svaret slik at jeg kan studere det og bruke samme teknikk i de andre oppgavene som er like.. Men tusen takk for all hjelp!
Svar