parameterfremstilling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
l i c
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 31/05-2008 13:36

Hei!

Nå står jeg helt fast på en oppgave:

En rett linje l skal ligge i planet
3x - 4y + 2z + 4 = 0
slik at alle punkter for på l har avstanden 6 fra xy-planet

Finn en parameterfremstilling for l.

Jeg har iallfall kommet fram til at z må være 6 eller -6 og at det da blir to forskjellige fremstillinger der z først er 6 også -6
Men sliter litt med å finne resten av parameterfremstillingen!
Hadde vært kjempe fint om noen kunne hjelp meg!!
Frank KJ
Cayley
Cayley
Innlegg: 95
Registrert: 20/11-2006 01:22
Sted: Bærum

[tex]d=\frac{|ax+by+cz+d|}{\sqrt{a^2+b^2+c^2}}[/tex]

Punktene som ligger i xy-planet har koordinatene (x,y,0)

[tex]6=\frac{|3x-4y+2\cdot 0+4|}{\sqrt{3^2+4^2+2^2}}=\frac{|3x-4y+4|}{\sqrt{29}}[/tex]

Finner y av denne likningen

[tex]y=\frac{3}{4}x+1-\frac{3}{2}\sqrt{29}[/tex]

Så er det bare å finne retningsvektoren r for denne linja og sette [tex]\vec{r}=\vec{op}\cdot t[/tex]
hvor o(0, 1-[tex]\frac{3}{2}\sqrt{29}[/tex], 0) og p(x,y,0)
l i c
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 31/05-2008 13:36

Takk for svar!
Men jeg tror ikke jeg henger helt med... jeg har et par spørsmål, som sikkert er litt teite.. men jeg spør allikevel!

hva står d for i den første likninga? Det kan jo ikke være en konstant siden den har to forskjellige verdier. 6 og 4. Har det noe med hele tall å gjøre?
også lurer jeg på hva det betyr når du setter streker på hver side av ax+by+cz +d

og hvordan kom du fram til at [tex]\sqrt{29}[/tex] kan flyttes opp og ganges med [tex]\frac{-6}{4}[/tex]?

og når du skriver [tex]\vec{OP}[/tex] mener du vektoren fra origo til et punkt P da? i såfall bør jo O være O(0,0,0)? Eller er jeg helt på jordet nå?:)
Badeball
Cantor
Cantor
Innlegg: 134
Registrert: 13/06-2008 22:15
Sted: Bergen

Som du sier må z = 6 eller z = -6. Velg en av dem. Sett inn i likningen for planet, og du får (jeg velger z = 6):

3x - 4y + 20 = 0

y = 3/4 x + 5

Nå har du en sammenheng mellom x og y, samt at du allerede vet hva z er. Altså kan du bare f.eks. velge x = t, da får du y = 3/4 t + 5, og z = 6, og vi er i mål.
Svar