Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
esther
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 24/04-2008 18:58

Hei :) Jeg sliter med en oppgave der jeg skal bestemme "t" slik at vektorene blir parallelle, og lurer på om det er noen som kan hjelpe meg. jeg finner ingen formel jeg kan se etter..

Oppgaven:

Bestem t slik at u og v blir parallelle: u=3a+2b og v=ta+8b

(Det skal være vektor tegn over u, v, a, og b.)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

jeg finner ingen formel jeg kan se etter..
...

Ihvertfall. Når noen er parallele, så har de samme stigningstall. Eller for å si det med vektornotasjon:
[tex]\vec{a}=t\cdot\vec{b}[/tex]
Her er a og b parallelle - fordi det finnes et tall t slik at a=t*b.

Hvis jeg sier deg at t=12, skjønner du hva jeg har gjort da?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

[tex]\frac {ta}{3a}=\frac {8b}{2b}\\\frac t3=\frac 82\\t=\frac {8\cdot 3}2=\frac {24}2=12[/tex]
esther
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 24/04-2008 18:58

Okei, nå skjønner jeg det. takk :)
esther
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 24/04-2008 18:58

Har en lignende oppgave som jeg ikke skjønner meg på.. tar med hele oppgaven, men det er b) jeg ikkje skjønner. fikk ikke med vektor tegnene og sånt, men håper det er leselig :)




Vi har at a= 2, b= 3 og vinkel (a,b)= 60 .

a) Bestem: axb, a^2, b^2
Svar: axb=3, a^2=4, b^2=9

b) La p=2a+b og q=2a-b. Regn ut: p, q og vinkel (p,q)

c) Bestem t slik at p+tq er vinkelrett på p
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Tips: Skalaprodukt: [tex]\vec u \cdot \vec v = |\vec u| \cdot |\vec v| \cdot cos \alpha[/tex]

Hvor [tex]\alpha[/tex] er vinkelen mellom vektorene. [tex]\vec u[/tex] og [tex]\vec v[/tex] er "koordinatene", og [tex]|\vec u|[/tex] og [tex]|\vec v|[/tex] er lengden av vektorene.

Tips 2: Når [tex]\vec u \cdot \vec v =0[/tex] Står de 2 vektorene vinkelrett på hverandre.

Edit: Regnereglene for [tex]\vec u^2[/tex] er [tex]\vec u^2=\vec u\cdot \vec u=|\vec u| \cdot |\vec u| \cdot cos 0 = |\vec u|^2[/tex]
esther
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 24/04-2008 18:58

okei :)

Jeg fikk svaret 0 på oppgave b), blir det rett?
Svar