Kjørte meg fast på denne ja.. Kjedelig. Mistet vel 2 poeng bare på den? Skjønner ikke hvordan jeg noen gang skal klare en 6er. Ender alltid opp med 54-55 poeng...Kjemikern skrev:[tex]lg(2x+2)-lg(2)=3\\ lg(\frac{2x+2}{2})=3\\\\lg(x+1)=3\\\\x+1=1000\\\\x=999[/tex]
S1-eksamen
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Neida ikke tenk slik, har du vist høy matematisk kompetanse på resten av oppgavene så kommer 6´rn!rawrstad skrev:Kjørte meg fast på denne ja.. Kjedelig. Mistet vel 2 poeng bare på den? Skjønner ikke hvordan jeg noen gang skal klare en 6er. Ender alltid opp med 54-55 poeng...Kjemikern skrev:[tex]lg(2x+2)-lg(2)=3\\ lg(\frac{2x+2}{2})=3\\\\lg(x+1)=3\\\\x+1=1000\\\\x=999[/tex]
Er du på 54-55 poeng, så har jeg stor tro på at du oppnår 6 Bare å få 54-55 p krever høy matematisk forståelse
Edit:
Hvilken andre oppgaver var det du lurte på, kan prøve å sette sammen en "løsningsforslag"
Oppgave 2c på del 2:rawrstad skrev:Ingen andre enn meg som hadde S1-eksamen i dag?
Usikker på oppgave 1c på del 1 og oppgave 1c,2c og 3d på del 2. Hva svarte dere?
På del 2 på oppgave 2c og 3d fikk jeg til formlene, men CAS nekter å være kompis med meg og gir meg alltid svar som x = ? eller "du har skrevet inn noe ugyldig"....
Terje er 87,3 kg og 1,77 m høy
Svein er 91,3 kg og 1,81 m høy
m/h^2=28
(m+4)/(h+0,04)^2 = 28
Oppgave 3d del 2:
Det tar snaut 14 år (13,89 år), altså i 2012.
f(x) - g(x) = 10 000 (løs i CAS)
f(x) er funksjon fra a), g(x) funksjon fra c)
Det tar snaut 14 år (13,89 år), altså i 2012.
f(x) - g(x) = 10 000 (løs i CAS)
f(x) er funksjon fra a), g(x) funksjon fra c)
Dersom det er likningene vil den på CAS være slik: http://prntscr.com/97bxyhPåsan skrev:Oppgave 2c på del 2:rawrstad skrev:Ingen andre enn meg som hadde S1-eksamen i dag?
Usikker på oppgave 1c på del 1 og oppgave 1c,2c og 3d på del 2. Hva svarte dere?
På del 2 på oppgave 2c og 3d fikk jeg til formlene, men CAS nekter å være kompis med meg og gir meg alltid svar som x = ? eller "du har skrevet inn noe ugyldig"....
Terje er 87,3 kg og 1,77 m høy
Svein er 91,3 kg og 1,81 m høy
m/h^2=28
(m+4)/(h+0,04)^2 = 28
Jeg hadde i alle fall formlene riktig, men CAS nektet å regne ut svaret til meg. Forklarte det i besvarelsen, så regner med jeg kan få ett poeng i alle fall Samme på oppgaven med f(x) - g(x) = 10 000Kjemikern skrev:Dersom det er likningene vil den på CAS være slik: http://prntscr.com/97bxyhPåsan skrev:Oppgave 2c på del 2:rawrstad skrev:Ingen andre enn meg som hadde S1-eksamen i dag?
Usikker på oppgave 1c på del 1 og oppgave 1c,2c og 3d på del 2. Hva svarte dere?
På del 2 på oppgave 2c og 3d fikk jeg til formlene, men CAS nekter å være kompis med meg og gir meg alltid svar som x = ? eller "du har skrevet inn noe ugyldig"....
Terje er 87,3 kg og 1,77 m høy
Svein er 91,3 kg og 1,81 m høy
m/h^2=28
(m+4)/(h+0,04)^2 = 28
Håper sensorene er snille til jul og for en gangs skyld runder opp og ikke ned hørt flere som synes denne eksamenen var utrolig vanskelig. Tror dere kravet blir satt ned noe? Jeg synes ikke den var så utrolig vanskelig, tror jeg fikk til hele oppgave 4 på del 2 også. Hvilke svar får dere der?
rawrstad skrev: Jeg hadde i alle fall formlene riktig, men CAS nektet å regne ut svaret til meg. Forklarte det i besvarelsen, så regner med jeg kan få ett poeng i alle fall Samme på oppgaven med f(x) - g(x) = 10 000
Håper sensorene er snille til jul og for en gangs skyld runder opp og ikke ned
Håper du tok med skjermbilder som viste hva du hadde skrevet inn i CAS. Da kan sensor vurdere om det er du eller programmet som har sviktet...
Det gjorde jegPåsan skrev:rawrstad skrev: Jeg hadde i alle fall formlene riktig, men CAS nektet å regne ut svaret til meg. Forklarte det i besvarelsen, så regner med jeg kan få ett poeng i alle fall Samme på oppgaven med f(x) - g(x) = 10 000
Håper sensorene er snille til jul og for en gangs skyld runder opp og ikke ned
Håper du tok med skjermbilder som viste hva du hadde skrevet inn i CAS. Da kan sensor vurdere om det er du eller programmet som har sviktet...
b) x=4.56 eller x=0.44Iskaldis skrev:Noen som vet svaret på oppg4 del 2?
c) $\sqrt{2}, 1.77$
Oppgave 4:Iskaldis skrev:Noen som vet svaret på oppg4 del 2?
a) Arealet til rektanglet er gitt ved [tex]F(x)=OA\cdot OC[/tex], Hvor OA er lengde, og OC er bredde
Videre ser vi at [tex]OA= x,[/tex] og [tex]OC=\frac{5}{x^2+2}[/tex]
Dette gir oss;
[tex]F(x)=OC\cdot OA\\F(x)=x\cdot \frac{5}{x^2+2}\\F(x)=\frac{5x}{x^2+2}[/tex]
b)
Tegner funksjon F(x) i geogebra.
Tegner Y=1, Der F(x) og Y=1 skjærer hverandre får vi x-verdien, som gir arealet lik 1
http://prntscr.com/97ya1p
[tex]x=0,44[/tex] eller [tex]x=4,56[/tex]
c)
http://prntscr.com/97w5mz
Edit: Endret litt små feil
Sist redigert av Kjemikern den 28/11-2015 16:40, redigert 6 ganger totalt.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1264
- Registrert: 04/10-2015 22:21
Hvordan ser du at den ene siden kan gis ved: [tex]OA=\frac{5}{x^2+2}[/tex] ?Kjemikern skrev:Oppgave 4:Iskaldis skrev:Noen som vet svaret på oppg4 del 2?
a) Arealet til rektanglet er gitt ved [tex]F(x)=OA\cdot OC[/tex], Hvor OA er lengde, og OC er bredde
Videre ser vi at [tex]OC= x,[/tex] og [tex]OA=\frac{5}{x^2+2}[/tex]
Dette gir oss;
[tex]F(x)=OA\cdot OC\\F(x)=x\cdot \frac{5}{x^2+2}\\F(x)=\frac{5x}{x^2+2}[/tex]
b)
Tegner funksjon F(x) i geogebra.
Tegner Y=1, Der F(x) og Y=1 skjærer hverandre får vi x, verdien som gir arealet lik 1
http://prntscr.com/97w2e7
[tex]x=0,21[/tex] eller [tex]x=4,79[/tex]
c)
http://prntscr.com/97w5mz
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
[tex]OA[/tex] er parallell med [tex]CB[/tex]Dolandyret skrev:Hvordan ser du at den ene siden kan gis ved: [tex]OA=\frac{5}{x^2+2}[/tex] ?Kjemikern skrev:Oppgave 4:Iskaldis skrev:Noen som vet svaret på oppg4 del 2?
a) Arealet til rektanglet er gitt ved [tex]F(x)=OA\cdot OC[/tex], Hvor OA er lengde, og OC er bredde
Videre ser vi at [tex]OC= x,[/tex] og [tex]OA=\frac{5}{x^2+2}[/tex]
Dette gir oss;
[tex]F(x)=OA\cdot OC\\F(x)=x\cdot \frac{5}{x^2+2}\\F(x)=\frac{5x}{x^2+2}[/tex]
b)
Tegner funksjon F(x) i geogebra.
Tegner Y=1, Der F(x) og Y=1 skjærer hverandre får vi x, verdien som gir arealet lik 1
http://prntscr.com/97w2e7
[tex]x=0,21[/tex] eller [tex]x=4,79[/tex]
c)
http://prntscr.com/97w5mz