Kjørte meg fast på denne ja.. Kjedelig. Mistet vel 2 poeng bare på den? Skjønner ikke hvordan jeg noen gang skal klare en 6er. Ender alltid opp med 54-55 poeng...Kjemikern skrev:[tex]lg(2x+2)-lg(2)=3\\ lg(\frac{2x+2}{2})=3\\\\lg(x+1)=3\\\\x+1=1000\\\\x=999[/tex]
S1-eksamen
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Neida ikke tenk slik, har du vist høy matematisk kompetanse på resten av oppgavene så kommer 6´rn!rawrstad skrev:Kjørte meg fast på denne ja.. Kjedelig. Mistet vel 2 poeng bare på den? Skjønner ikke hvordan jeg noen gang skal klare en 6er. Ender alltid opp med 54-55 poeng...Kjemikern skrev:[tex]lg(2x+2)-lg(2)=3\\ lg(\frac{2x+2}{2})=3\\\\lg(x+1)=3\\\\x+1=1000\\\\x=999[/tex]
Er du på 54-55 poeng, så har jeg stor tro på at du oppnår 6
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Edit:
Hvilken andre oppgaver var det du lurte på, kan prøve å sette sammen en "løsningsforslag"
Oppgave 2c på del 2:rawrstad skrev:Ingen andre enn meg som hadde S1-eksamen i dag?
Usikker på oppgave 1c på del 1 og oppgave 1c,2c og 3d på del 2. Hva svarte dere?
På del 2 på oppgave 2c og 3d fikk jeg til formlene, men CAS nekter å være kompis med meg og gir meg alltid svar som x = ? eller "du har skrevet inn noe ugyldig"....
Terje er 87,3 kg og 1,77 m høy
Svein er 91,3 kg og 1,81 m høy
m/h^2=28
(m+4)/(h+0,04)^2 = 28
Oppgave 3d del 2:
Det tar snaut 14 år (13,89 år), altså i 2012.
f(x) - g(x) = 10 000 (løs i CAS)
f(x) er funksjon fra a), g(x) funksjon fra c)
Det tar snaut 14 år (13,89 år), altså i 2012.
f(x) - g(x) = 10 000 (løs i CAS)
f(x) er funksjon fra a), g(x) funksjon fra c)
Dersom det er likningene vil den på CAS være slik: http://prntscr.com/97bxyhPåsan skrev:Oppgave 2c på del 2:rawrstad skrev:Ingen andre enn meg som hadde S1-eksamen i dag?
Usikker på oppgave 1c på del 1 og oppgave 1c,2c og 3d på del 2. Hva svarte dere?
På del 2 på oppgave 2c og 3d fikk jeg til formlene, men CAS nekter å være kompis med meg og gir meg alltid svar som x = ? eller "du har skrevet inn noe ugyldig"....
Terje er 87,3 kg og 1,77 m høy
Svein er 91,3 kg og 1,81 m høy
m/h^2=28
(m+4)/(h+0,04)^2 = 28
Jeg hadde i alle fall formlene riktig, men CAS nektet å regne ut svaret til meg. Forklarte det i besvarelsen, så regner med jeg kan få ett poeng i alle fallKjemikern skrev:Dersom det er likningene vil den på CAS være slik: http://prntscr.com/97bxyhPåsan skrev:Oppgave 2c på del 2:rawrstad skrev:Ingen andre enn meg som hadde S1-eksamen i dag?
Usikker på oppgave 1c på del 1 og oppgave 1c,2c og 3d på del 2. Hva svarte dere?
På del 2 på oppgave 2c og 3d fikk jeg til formlene, men CAS nekter å være kompis med meg og gir meg alltid svar som x = ? eller "du har skrevet inn noe ugyldig"....
Terje er 87,3 kg og 1,77 m høy
Svein er 91,3 kg og 1,81 m høy
m/h^2=28
(m+4)/(h+0,04)^2 = 28
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Håper sensorene er snille til jul og for en gangs skyld runder opp og ikke ned
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
rawrstad skrev: Jeg hadde i alle fall formlene riktig, men CAS nektet å regne ut svaret til meg. Forklarte det i besvarelsen, så regner med jeg kan få ett poeng i alle fallSamme på oppgaven med f(x) - g(x) = 10 000
Håper sensorene er snille til jul og for en gangs skyld runder opp og ikke ned
Håper du tok med skjermbilder som viste hva du hadde skrevet inn i CAS. Da kan sensor vurdere om det er du eller programmet som har sviktet...
Det gjorde jegPåsan skrev:rawrstad skrev: Jeg hadde i alle fall formlene riktig, men CAS nektet å regne ut svaret til meg. Forklarte det i besvarelsen, så regner med jeg kan få ett poeng i alle fallSamme på oppgaven med f(x) - g(x) = 10 000
Håper sensorene er snille til jul og for en gangs skyld runder opp og ikke ned
Håper du tok med skjermbilder som viste hva du hadde skrevet inn i CAS. Da kan sensor vurdere om det er du eller programmet som har sviktet...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
b) x=4.56 eller x=0.44Iskaldis skrev:Noen som vet svaret på oppg4 del 2?
c) $\sqrt{2}, 1.77$
Oppgave 4:Iskaldis skrev:Noen som vet svaret på oppg4 del 2?
a) Arealet til rektanglet er gitt ved [tex]F(x)=OA\cdot OC[/tex], Hvor OA er lengde, og OC er bredde
Videre ser vi at [tex]OA= x,[/tex] og [tex]OC=\frac{5}{x^2+2}[/tex]
Dette gir oss;
[tex]F(x)=OC\cdot OA\\F(x)=x\cdot \frac{5}{x^2+2}\\F(x)=\frac{5x}{x^2+2}[/tex]
b)
Tegner funksjon F(x) i geogebra.
Tegner Y=1, Der F(x) og Y=1 skjærer hverandre får vi x-verdien, som gir arealet lik 1
http://prntscr.com/97ya1p
[tex]x=0,44[/tex] eller [tex]x=4,56[/tex]
c)
http://prntscr.com/97w5mz
Edit: Endret litt små feil
Sist redigert av Kjemikern den 28/11-2015 16:40, redigert 6 ganger totalt.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1264
- Registrert: 04/10-2015 22:21
Hvordan ser du at den ene siden kan gis ved: [tex]OA=\frac{5}{x^2+2}[/tex] ?Kjemikern skrev:Oppgave 4:Iskaldis skrev:Noen som vet svaret på oppg4 del 2?
a) Arealet til rektanglet er gitt ved [tex]F(x)=OA\cdot OC[/tex], Hvor OA er lengde, og OC er bredde
Videre ser vi at [tex]OC= x,[/tex] og [tex]OA=\frac{5}{x^2+2}[/tex]
Dette gir oss;
[tex]F(x)=OA\cdot OC\\F(x)=x\cdot \frac{5}{x^2+2}\\F(x)=\frac{5x}{x^2+2}[/tex]
b)
Tegner funksjon F(x) i geogebra.
Tegner Y=1, Der F(x) og Y=1 skjærer hverandre får vi x, verdien som gir arealet lik 1
http://prntscr.com/97w2e7
[tex]x=0,21[/tex] eller [tex]x=4,79[/tex]
c)
http://prntscr.com/97w5mz
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
[tex]OA[/tex] er parallell med [tex]CB[/tex]Dolandyret skrev:Hvordan ser du at den ene siden kan gis ved: [tex]OA=\frac{5}{x^2+2}[/tex] ?Kjemikern skrev:Oppgave 4:Iskaldis skrev:Noen som vet svaret på oppg4 del 2?
a) Arealet til rektanglet er gitt ved [tex]F(x)=OA\cdot OC[/tex], Hvor OA er lengde, og OC er bredde
Videre ser vi at [tex]OC= x,[/tex] og [tex]OA=\frac{5}{x^2+2}[/tex]
Dette gir oss;
[tex]F(x)=OA\cdot OC\\F(x)=x\cdot \frac{5}{x^2+2}\\F(x)=\frac{5x}{x^2+2}[/tex]
b)
Tegner funksjon F(x) i geogebra.
Tegner Y=1, Der F(x) og Y=1 skjærer hverandre får vi x, verdien som gir arealet lik 1
http://prntscr.com/97w2e7
[tex]x=0,21[/tex] eller [tex]x=4,79[/tex]
c)
http://prntscr.com/97w5mz