Helt ugyldig argumentasjon. Det er ingenting i VGS-pensum som krever kunnskap om epsilon-delta. Det å kunne grenseverdier er derimot sentralt for flere ting, blant annet definisjonen av den deriverte.Lisemora skrev:Men er poenget at man må kunne definisjonen av den deriverte, burde man jo også kunne definisjonen av grenseverdi med epsilon-delta-definisjonen, siden den er sentral for å forstå grenseverdier.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du synes definisjonen av den deriverte er så vanskelig. Det er ikke noe eksotisk rocket sciende. Det er så enkelt som et stigningstall. Stigningstallet til en linje, eller en del av en kurve, er gitt ved $a = \frac{\Delta y}{\Delta x} = \frac{y_2 - y_1}{x_2 - x_1}$. Dette er jo ekstremt simpelt. Når lærer vi dette? 9. klasse? "Alle" vet jo også at når man deriverer, så finner man stigningstallet i et uendelig lite punkt. Det vil jo bare si at vi ser hva $\Delta y$ går mot når $\Delta x$ går mot 0. Veldig enkelt. Jeg forstår ikke at du driver og krangler på dette, når det til og med eksplisitt er pensum. Det er en selvfølge at folk skal vite dette før man begynner å derivere, og når derivasjon er et pensum i S1 (noe som ikke for mye forlangt), så skulle det bare mangle at folk vet hva de egentlig gjør for noe.
For the record, så spurte jeg nettopp to stykker på Gløshaugen om de kunne definisjonen av den deriverte. Han første jeg spurte fnyste bare og sa "Eh, ja?", mens han andre bare så dumt på meg, og spurte "Du kødder nå, ikke sant?". Dette er ufattelig basic. Å tro at folk som studerer til å bli sivilingeniør på Gløshaugen ikke kan definere den deriverte er en kjempestor undervurdering.