Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Lisemora skrev:Men er poenget at man må kunne definisjonen av den deriverte, burde man jo også kunne definisjonen av grenseverdi med epsilon-delta-definisjonen, siden den er sentral for å forstå grenseverdier.
Helt ugyldig argumentasjon. Det er ingenting i VGS-pensum som krever kunnskap om epsilon-delta. Det å kunne grenseverdier er derimot sentralt for flere ting, blant annet definisjonen av den deriverte.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du synes definisjonen av den deriverte er så vanskelig. Det er ikke noe eksotisk rocket sciende. Det er så enkelt som et stigningstall. Stigningstallet til en linje, eller en del av en kurve, er gitt ved $a = \frac{\Delta y}{\Delta x} = \frac{y_2 - y_1}{x_2 - x_1}$. Dette er jo ekstremt simpelt. Når lærer vi dette? 9. klasse? "Alle" vet jo også at når man deriverer, så finner man stigningstallet i et uendelig lite punkt. Det vil jo bare si at vi ser hva $\Delta y$ går mot når $\Delta x$ går mot 0. Veldig enkelt. Jeg forstår ikke at du driver og krangler på dette, når det til og med eksplisitt er pensum. Det er en selvfølge at folk skal vite dette før man begynner å derivere, og når derivasjon er et pensum i S1 (noe som ikke for mye forlangt), så skulle det bare mangle at folk vet hva de egentlig gjør for noe.

For the record, så spurte jeg nettopp to stykker på Gløshaugen om de kunne definisjonen av den deriverte. Han første jeg spurte fnyste bare og sa "Eh, ja?", mens han andre bare så dumt på meg, og spurte "Du kødder nå, ikke sant?". Dette er ufattelig basic. Å tro at folk som studerer til å bli sivilingeniør på Gløshaugen ikke kan definere den deriverte er en kjempestor undervurdering.
Rindus

Noen som vet om et løsningsforslag til denne eksamene?
Rindus

Noen som vet om et løsningsforslag til denne eksamen?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Christianac skrev: Har laget et løsningsforslag. Ikke skyt meg om du finner feil, men vær så snill å si fra! :)
LF: https://www.dropbox.com/s/ipj4al2wuexx1p8/LF%20S1.pdf
Jada, det ligger link til et noen poster lenger opp... :roll:
Skolering

Noen som har peiling på prosentandelen riktig som må til for å få 6? :)
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Skolering skrev:Noen som har peiling på prosentandelen riktig som må til for å få 6? :)
Fra sensorveiledningen;
Skjermbilde 2014-06-01 kl. 19.01.24.png
Skjermbilde 2014-06-01 kl. 19.01.24.png (47.81 kiB) Vist 3986 ganger
Christianac
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2011 12:16

Skolering skrev:Noen som har peiling på prosentandelen riktig som må til for å få 6? :)
Kravet for å få 6 er i utgangspunktet 56 / 60 poeng, men skalaen kan bli endret etter forhåndssensuren. I tillegg må du huske at:

"Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser
spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for
mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en
helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige
skjønn."

Håper det hjalp :)

Kilde: Sensorveiledning S1 (https://pgsf.udir.no/dokumentlager/Doku ... ode=V-2014)
Skolering

Christianac skrev:
Skolering skrev:Noen som har peiling på prosentandelen riktig som må til for å få 6? :)
Kravet for å få 6 er i utgangspunktet 56 / 60 poeng, men skalaen kan bli endret etter forhåndssensuren. I tillegg må du huske at:

"Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser
spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for
mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en
helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige
skjønn."

Håper det hjalp :)

Kilde: Sensorveiledning S1 (https://pgsf.udir.no/dokumentlager/Doku ... ode=V-2014)
Takk! var veldig opplysende :D
ahbf
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 01/06-2014 12:40

Del 2 oppgave 1 har en feil.
I tabellen skal det nok stå Varmetap (kWh), ikke Varmetap (kWh/m2). Alternativt skulle x og y vært utelatt i utrykkene i den kolonnen.
Syns det er ille at det er feil i et eksamenssett. Håper ikke elever er blitt forvirret av dette.
ahbf
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 01/06-2014 12:40

Christianac skrev:
Markus111 skrev:Noen som har mulighet til å legge ut et løsningsforslag?
Har laget et løsningsforslag. Ikke skyt meg om du finner feil, men vær så snill å si fra! :)
LF: https://www.dropbox.com/s/ipj4al2wuexx1p8/LF%20S1.pdf
Del 2 oppgave 1 har en feil, i oppgaveteksten.
I tabellen skal det stå Varmetap (kWh), og ikke Varmetap (kWh/m2). Alternativt skulle x og y vært utelatt i uttrykkene i den kolonnen. Hvis man løser ut fra det som står, får man ingen løsning på oppg b). Dessuten blir vel løsningene meningsløse, men en elev har jo vanligvis ikke en slik innsikt.
Svar