Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Sett inn a=10 og b=5. Gjør det først i det opprinnelige uttrykket. Deretter gjør du det i svaret ditt. Hvis tallet du kommer frem til er det samme, har du riktig løsning. (Prøv også med fasitsvaret) Dersom alle tre er samstemte har du mest sannsynlig ikke forkortet ferdig.
Edit:
Ikke bruk b=5, da blir telleren 0, og dermed udefinert. Bruk heller 10 på begge variablene.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Jepp, svaret er riktig. Grunnen til at jeg lurte på hvordan dere klarte å faktorisere den var at hvis jeg hadde fått noe lignende oppgave hvor jeg var nødt til å faktorisere på den måten ovenfor, ville jeg nok ikke klart å ta det på sparket. Men nå vet jeg det.
Lodve, jeg anbefaler deg sterkt å gjøre disse grepene:
1. Pugg de tre kvadratsetningene.
2. Se etter felles faktorer - Inneholder alle leddene x-er, y-er? Har de felles koeffesient som kan faktoriseres?
3. Finn mange oppgaver med forenkling av uttrykk, så får du en intuitiv forståelse :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
espen180 skrev:Her må du vel regne ut et ordnet utvalg av 4 elementer fra 10 elemtenter.
[tex]\frac{10!}{(10-4)!}[/tex], med andre ord.
Åssen regel er det da? Har ikke lært regelen, men går ut fra at når noe er ordnet utvalg så multipliserer man på den måten mattenoob har gjort, altså 10*9*8*7.