Faktorisering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
superpus
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 30/10-2006 23:27
Sted: Nordby

Kan noen fortelle meg stegene mellom factored form og distributed form på denne her:

[tex]a^b+a^{b+1} ---> a^b (1+a)[/tex]
Do not worry about your difficulties in Mathematics. I can assure you mine are still greater. - Albert Einstein
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

[tex] a^b + a^{b+1} = a^b + ({a^b} \cdot{a})[/tex] Her ser vi at [tex]a^b[/tex] er en faktor og kan "settes utenfor" parantesen.
superpus
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 30/10-2006 23:27
Sted: Nordby

mm, ja det skjønner jeg. Det jeg lurer på er leddene som har med eksponenten +1 å gjøre.

Hvorfor blir det (1+a)
Do not worry about your difficulties in Mathematics. I can assure you mine are still greater. - Albert Einstein
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

hva får du hvis du løser ut parantesen og ganger sammen [tex]{a^b}(1 + a)[/tex]?
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

husk på regelen at om du ganger sammen flere ledd med samme grunntall (i dette tilfellet "a") så kan du plusse sammen eksponentene.
[tex] n^x \cdot n = n^x \cdot n^1 = n^{x+1} [/tex]
superpus
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 30/10-2006 23:27
Sted: Nordby

Fant det akkurat ut..

[tex]a^b(1+a)=a^b+(a^b\cdot a^1) = a^b+a^{b+1}[/tex]


Thanks!!
Sist redigert av superpus den 13/07-2011 00:33, redigert 1 gang totalt.
Do not worry about your difficulties in Mathematics. I can assure you mine are still greater. - Albert Einstein
superpus
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 30/10-2006 23:27
Sted: Nordby

gundersen skrev:husk på regelen at om du ganger sammen flere ledd med samme grunntall (i dette tilfellet "a") så kan du plusse sammen eksponentene.
[tex] n^x \cdot n = n^x \cdot n^1 = n^{x+1} [/tex]
Ja, så det i den andre posten din, da kom jeg på den regelen.. :)

Men takk for hjelpen!
Do not worry about your difficulties in Mathematics. I can assure you mine are still greater. - Albert Einstein
Svar