Hei, fant ut at jeg måtte se litt nærmere på gjeldende siffer. Så jeg søkte opp noen videoer på Google og Youtube. Det var faktisk greit å forstå. Etterpå søkte jeg på norsk etter emnet og fant denne siden: https://matematikk.net/side/Gjeldende_siffer.
Da ble jeg litt forvirret siden siden over motsier denne: https://www.nde-ed.org/GeneralResources ... igFigs.htm.
Står på matematikk.net at: 10 000 har fem gjeldende siffer. På den engelske siden står det at: Trailing zeros are not significant in numbers without decimal points.
Også i videoene jeg så på Youtube skillet de mellom "400" (1 sig fig) og "400." (3 sig figs)
Handler dette bare om at det er forskjellige måter å tenke på?
Og hvilken blir mest korrekt å bruke?
Gjeldende siffer i Norge vs USA?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg er opplært under samme paradigme som matematikk.net foreslår.
Jeg vil si at 10,000 har fem gjeldende siffer, fordi her sier vi at tallet er 10,000 i motsetning til 10,001. Altså har vi oppgitt tallet med en nøyaktighet på mindre enn $\pm 1$.
Med avrunding kunne vi skrevet 10,000 med to gjeldende siffer, ved å skrive $10 \cdot 10^3$. Da sier vi at tallet KAN være 10,000 eller det kan være 10,001 eller 10,002 eller et hvilket som helst tall som med to gjeldende siffer ville blitt rundet til $10 \cdot 10^3$.
Derfor, når vi skriver 10,000 så mener vi 10,000 og ikke 10,001, som betyr at alle sifrene er relevante, og derfor gjeldende.
Jeg vil si at 10,000 har fem gjeldende siffer, fordi her sier vi at tallet er 10,000 i motsetning til 10,001. Altså har vi oppgitt tallet med en nøyaktighet på mindre enn $\pm 1$.
Med avrunding kunne vi skrevet 10,000 med to gjeldende siffer, ved å skrive $10 \cdot 10^3$. Da sier vi at tallet KAN være 10,000 eller det kan være 10,001 eller 10,002 eller et hvilket som helst tall som med to gjeldende siffer ville blitt rundet til $10 \cdot 10^3$.
Derfor, når vi skriver 10,000 så mener vi 10,000 og ikke 10,001, som betyr at alle sifrene er relevante, og derfor gjeldende.