Induksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

Trenger litt hjelp med denne...

Vis ved induksjon at

[tex]\sum_{k=1}^{n-1}k^{3}\leq\frac{n^{4}}{4}\leq\sum_{k=1}^{n}k^{3} for n \in \aleph[/tex]

1. Induksjonsgrunnlaget: (n=1)

[tex]\sum_{k=1}^{1-1}k^{3}\leq\frac{1^{4}}{4}\leq\sum_{k=1}^{1}k^{3}[/tex]

[tex]\sum_{k=1}^{0}k^{3}\leq\frac{1}{4}\leq1^{3}[/tex]

[tex]\sum_{k=1}^{0}k^{3}\leq\frac{1}{4}\leq1[/tex]

Er alt rett så langt?

[tex]\sum_{k=1}^{0}k^{3}[/tex] - Dette gir ikke mening, eller hur?

Jeg er helt sikkert på blåbær tur. :roll:
Sist redigert av pushittothelimit den 27/02-2010 16:40, redigert 2 ganger totalt.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Har faktisk aldri vært borti et tilfelle der du har null i summen på den måten, men det må vel bare bety at hele summen blir null, siden du summerer null ledd.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

Ja, jeg sjekket noen notater jeg har fra en forelesning, og der har jeg ett lignende tilfellet og rekken til venstre blir 0, men jeg forstår ikke hvorfor det er slik. Dumt at jeg ikke la merke til det under forelesningen å spurte, men men.

Hvordan kan man ha en rekke fra ledd 1 til 0, fra ledd 0 til 1 er greit, men det motsatte blir for sprøtt. :shock:

Tror bare jeg får akseptere det for nå, og regne noen oppgaver. Får ta meg en tur opp til foreleseren min på mandag.

Hvis noen kan forklare dette for meg hadde det vært supert! :)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Er veldig merkelig notasjon... og Wolfram Alpha er uenig. Copy paste hele:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=su ... %2C+k^3%29
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Og maple er uenig med wolfram... Om jeg skulle begynt på en slik oppgave ville jeg ha omskrevet det til:

[tex] \sum\limits_{k = 1}^{n - 1} {{k^3} \le \frac{1}{4}{n^4} \le } \sum\limits_{k = 1}^n {{k^3}} [/tex]

[tex] \frac{1}{4}{n^2}{\left( {n - 1} \right)^2}\, \le \, \frac{1}{4}{n^4} \, \le \, \frac{1}{4}{n^2}{\left( {n + 1} \right)^2} [/tex]

Herfra blir vell induksjonen barnemat ;) Så utfordringen til deg blir vell å vise omformingen av uttrykket.
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

Jeg klarte selvfølgelig å redigere og miste alt jeg skrev her! Argh! Orker ikke og skriv det en til gang...

EDIT: Jeg orket! Se ned...
Sist redigert av pushittothelimit den 27/02-2010 20:04, redigert 4 ganger totalt.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Siste linjen din blir jo feil, om du ser litt nøyere på den ser du med en gang at venstre side er større enn høyre side, og dette stemmer åpenbart ikke.

Men resten ser bra ut...

[tex]\sum\limits_{k = 1}^n {{k^3} \,=\, \frac{1}{4}{n^4} + \frac{1}{2}{n^3} + \frac{1}{4}{n^2} \,= \,\frac{1}{4}{n^2}{{\left( {n + 1} \right)}^2}}[/tex]
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

Jeg ser noe annet...

[tex]\sum_{k=1}^{n}{k^3}=1^{3}+2^{3}+3^{3}+...+n^{3}[/tex]

:lol:

Jeg henger ikke helt med her...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

http://www.math.com/tables/expansion/power.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Summation

Det jeg uttrykte var delsummen, hvordan man finner den er litt tricky, men Janhaa hadde en fin en.

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=24913

Kanskje du burde se litt nærmere på summen av aritmetiske og geometriske rekker. Altså uttrykke disse rekkene uten bruk av sigma
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

Takk for infoen, men kan ikke denne oppgaven løses uten å se for mye på selve rekken? Jeg skal se nærmere på det... (Se helt nederst, har prøvt)

Jeg klarte å slette det jeg hadde skrevet oven for, så her er oppgaven og det jeg skrev med litt forandring...

Vis ved induksjon at
[tex]\sum_{k=1}^{n-1}k^{3}\leq\frac{n^{4}}{4}\leq\sum_{k=1}^{n}k^{3} for n \in \aleph[/tex]

Ser på ulikheten til venstre:
[tex]\sum_{k=1}^{n-1}k^{3}\leq\frac{n^{4}}{4}[/tex]

1. Induksjonsgrunnlaget: n=1

[tex]\sum_{k=1}^{1-1}k^{3}\leq\frac{1^{4}}{4}[/tex]

[tex]\sum_{k=1}^{0}k^{3}\leq\frac{1}{4}[/tex]

[tex]0\leq\frac{1}{4}[/tex] OK!

Note:
Fant en regel som sier:
Hvis [tex]b<a[/tex]
[tex]\sum_{k=a}^{b}(...)=0[/tex]

2. Induksjonstrinnet: n=a
VET: [tex]\sum_{k=1}^{a-1}k^{3}\leq\frac{a^{4}}{4}[/tex]

Må vise at dette gjelder for n=a+1 også...

SKAL VISE: [tex]\sum_{k=1}^{(a+1)-1}k^{3}\leq\frac{(a+1)^{4}}{4}[/tex]

[tex]\sum_{k=1}^{a}k^{3}\leq\frac{(a+1)^{4}}{4}[/tex] (*1)

Note:
VET: [tex]1^{3}+2^{3}+3^{3}+...+(a-1)^{3}[/tex]
SKAL VISE: [tex]1^{3}+2^{3}+3^{3}+...+(a)^{3}[/tex]

Legger til [tex]a^{3}[/tex] på begge sider av "VET":

[tex]\sum_{k=1}^{a-1}k^{3}+a^{3}\leq\frac{a^{4}}{4}+a^{3}[/tex]

Da har jeg at:

[tex]\sum_{k=1}^{a}k^{3}=\sum_{k=1}^{a-1}k^{3}+a^{3}[/tex]

Som vil si...

[tex]\sum_{k=1}^{a}k^{3}\leq\frac{a^{4}}{4}+a^{3}[/tex] (*2)

Nå vett jeg altså ikke hvordan jeg skal bruke (*1) og (*2) til å komme videre...


EDIT:


Så nå på din omskriving av rekken, det blir mye lettere, etter man har gjort det. Hmmm, kanskje jeg bør fokusere på det heller.

Jeg kom fra til: (Venstre ulikhet)

[tex]a^{2}\leq a^{2}+2a+1[/tex] OK!

Da er det bare til å gjøre det samme for høyre ulikhet og se at det stemmer også...

Men hvis man tar vekk rekke symbolet da kan vel a også være et negativt tall, og det vil jo si at det som er skrevet oven for ikke stemmer, forstår du hva jeg mener? Eller tar jeg helt feil?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det er feil å bruke notasjonen [tex]\aleph[/tex] for naturlige tall siden dette vanligvis betegner kardinaliteten til en eller annen uendelig mengde, alt ettersom indeksen på [tex]\aleph[/tex], [tex]\aleph_0[/tex] er kardinaliteten til mengden av naturlige tall. Bruk heller [tex]\mathbb{N}[/tex] for mengden av naturlige tall.


Du kan bruke at for positive tall [tex]a[/tex] er

[tex](a+1)^4=a^4+4a^3+r[/tex] der [tex] r>0[/tex]. Da følger det at


[tex](a+1)^4\geq a^4+4a^3[/tex]
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

pushittothelimit skrev:
1. Induksjonsgrunnlaget: n=1

[tex]\sum_{k=1}^{1-1}k^{3}\leq\frac{1^{4}}{4}[/tex]

[tex]\sum_{k=1}^{0}k^{3}\leq\frac{1}{4}[/tex]

[tex]0\leq\frac{1}{4}[/tex] OK!


[tex]\sum_{k=1}^0 k^3 \Leftrightarrow \sum_{k=0}^1 k^3 = 1[/tex]

1 > 1/4
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

plutarco skrev:Det er feil å bruke notasjonen [tex]\aleph[/tex] for naturlige tall siden dette vanligvis betegner kardinaliteten til en eller annen uendelig mengde, alt ettersom indeksen på [tex]\aleph[/tex], [tex]\aleph_0[/tex] er kardinaliteten til mengden av naturlige tall. Bruk heller [tex]\mathbb{N}[/tex] for mengden av naturlige tall.
Fant ikke [tex]\mathbb{N}[/tex] så jeg brukte [tex]\aleph[/tex]. :lol:
claudeShannon skrev:[tex]\sum_{k=1}^0 k^3 \Leftrightarrow \sum_{k=0}^1 k^3 = 1[/tex]

1 > 1/4
Hmmm. Er du sikker?

---------------------------------------------------

Jeg får ikke til denne oppgaven, eller jeg forstår ikke helt hva jeg skal gjøre. Ved "Nebuchadnezzar metode" kan jeg bevise det, men hvordan skal jeg først klare å omskrive som vist her:
Nebuchadnezzar skrev:[tex] \sum\limits_{k = 1}^{n - 1} {{k^3} \le \frac{1}{4}{n^4} \le } \sum\limits_{k = 1}^n {{k^3}} [/tex]

[tex] \frac{1}{4}{n^2}{\left( {n - 1} \right)^2}\, \le \, \frac{1}{4}{n^4} \, \le \, \frac{1}{4}{n^2}{\left( {n + 1} \right)^2} [/tex]
Jeg så linkene ovenfor, men jeg er ikke helt sikker på hvordan man skal gå frem for andre varianter...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg sa jo at det var omformingen av uttrykket som kom til å bli problemet ^^ Kan gi deg et hint...

Summen av de første tallene

[tex] \sum^{n}_{k=1}k \, = \, 1 \, + \, 2 \, + \, 3 \, + \, 4 \, + \, ... \, n \, = \frac{n(n+1)}{2}[/tex]

Denne burde sitte spikret i hodet ditt.

[tex]\sum^{n}_{k=1}k^3 \, = \, 1^3 \, + \, 2^3 \, + \, 3^3 \, + \, 4^3 \, ... \, n \, = \, (1 \, + \, 2 \, + \, 3 \, + \, 4 \, + \, .... \, + \, n) ^2[/tex]

Klarer du resten ?

EDIT: Trenger du å bevise den formelen ? Kan du ikke bare vise at den stemmer med induksjon ?

http://www.9math.com/book/sum-cubes-fir ... al-numbers
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

pushittothelimit skrev:
Hmmm. Er du sikker?
Ja. Addisjon er en kommutativ operator, dvs at [tex]\forall (x,y)\in\mathbb{R}: x+y=y+x[/tex]. Med andre ord spiller ikke rekkefølgen på addisjonen noe.

Du har:

[tex]\sum_{k=1}^0 k^3 = 1^3 + 0^3 = 1[/tex]
Dette er det samme som

[tex]\sum_{k=0}^1 k^3 = 0^3 + 1^3 = 1[/tex].

Husk at når du summerer så summerer du fra og med indeks [tex]k = m[/tex] til og med indeks [tex]k=n[/tex], der [tex]m=0, n =1[/tex] hvis du skal sjekke "induksjonsgrunnlaget" ditt med [tex]n = 1[/tex].

Du kan også sjekke dette ved å skrive inn i WolframAlpha:

"sum k = 0 to 1 k^3", eventuelt "sum k = 1 to 0 k^3", som begge gir 1 som svar.
Svar