Induksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

Jeg fant ut av det! Woho! :D

Jeg VET at [tex]\sum_{k=1}^{a}k^{3}\leq\frac{a^{4}}{4}+a^{3}[/tex] og jeg VIL VISE at [tex]\sum_{k=1}^{a}k^{3}\leq\frac{(a+1)^{4}}{4}[/tex], da må jeg bare vise at [tex]\frac{a^{4}}{4}+a^{3}\leq\frac{(a+1)^{4}}{4}[/tex].

Som stemmer, og det blir lignende på "høyre" ulikhet.

Dette brukte jeg x (confidential) antall timer på å finne ut av. :roll: :oops:

Takk alle sammen. Jeg burde ha funnet ut av det tidligere.
Nebuchadnezzar skrev:Jeg sa jo at det var omformingen av uttrykket som kom til å bli problemet ^^ Kan gi deg et hint...

Summen av de første tallene

[tex] \sum^{n}_{k=1}k \, = \, 1 \, + \, 2 \, + \, 3 \, + \, 4 \, + \, ... \, n \, = \frac{n(n+1)}{2}[/tex]

Denne burde sitte spikret i hodet ditt.
Det gjør jeg. (Første induksjons oppgave jeg gjorde.)
Nebuchadnezzar skrev:[tex]\sum^{n}_{k=1}k^3 \, = \, 1^3 \, + \, 2^3 \, + \, 3^3 \, + \, 4^3 \, ... \, n \, = \, (1 \, + \, 2 \, + \, 3 \, + \, 4 \, + \, .... \, + \, n) ^2[/tex]

Klarer du resten ?
Nei! For å være helt ærlig forstår jeg heller ikke hva du har gjort ovenfor heller. :( Jeg skal se om jeg finner ut av dette, det er mye enklere å gjøre oppgaven denne veien om man klarer å omskrive som deg.
Nebuchadnezzar skrev:EDIT: Trenger du å bevise den formelen ? Kan du ikke bare vise at den stemmer med induksjon ?

http://www.9math.com/book/sum-cubes-fir ... al-numbers
Dette forstår jeg.
Sist redigert av pushittothelimit den 28/02-2010 00:47, redigert 1 gang totalt.
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

claudeShannon skrev:
pushittothelimit skrev:
Hmmm. Er du sikker?
Ja. Addisjon er en kommutativ operator, dvs at [tex]\forall (x,y)\in\mathbb{R}: x+y=y+x[/tex]. Med andre ord spiller ikke rekkefølgen på addisjonen noe.

Du har:

[tex]\sum_{k=1}^0 k^3 = 1^3 + 0^3 = 1[/tex]
Dette er det samme som

[tex]\sum_{k=0}^1 k^3 = 0^3 + 1^3 = 1[/tex].

Husk at når du summerer så summerer du fra og med indeks [tex]k = m[/tex] til og med indeks [tex]k=n[/tex], der [tex]m=0, n =1[/tex] hvis du skal sjekke "induksjonsgrunnlaget" ditt med [tex]n = 1[/tex].

Du kan også sjekke dette ved å skrive inn i WolframAlpha:

"sum k = 0 to 1 k^3", eventuelt "sum k = 1 to 0 k^3", som begge gir 1 som svar.
Jeg forstår hva du sier, men...

Hvis det du sier er sant da stemmer jo ikke induksjonsgrunnlaget, og derfor er "påstanden" feil. Q.E.D.?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

pushittothelimit skrev:
Jeg forstår hva du sier, men...

Hvis det du sier er sant da stemmer jo ikke induksjonsgrunnlaget, og derfor er "påstanden" feil. Q.E.D.?
Kanskje du skal ta utgangspunkt i et annet "induksjonsgrunnlag"? Det er ingenting som hindrer deg i å bruke noe annet enn n = 1 som start.
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

claudeShannon skrev:
pushittothelimit skrev:
Jeg forstår hva du sier, men...

Hvis det du sier er sant da stemmer jo ikke induksjonsgrunnlaget, og derfor er "påstanden" feil. Q.E.D.?
Kanskje du skal ta utgangspunkt i et annet "induksjonsgrunnlag"? Det er ingenting som hindrer deg i å bruke noe annet enn n = 1 som start.
Ok, jeg ser at det faktisk stemmer for n = 2, men rekken starter jo med k = 1, så da burde jo også det stemme... (Jeg har ingen peiling på hva jeg snakker om)

Hva hvis man prøver seg på induksjonsgrunnlaget med n = 1, n = 2, osv, men så er det en verdi for n som du ikke har testet som fungere. Da vil man jo si at påstanden er feil, mens den egentlig er korrekt?

Jeg får bare akseptere hva du sier. :-) Skal huske det du sa om rekker, når jeg måter lignende problem.
Svar