mattematisk utgreielse om V-fall ved cos og sin

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

Jeg har en oppgave hvor svaret på et spenningsfall over en kondensatoren skal regnes ut.

I fasit bruker de Kirchoffs kretsregel. Deretter finner de et uttrykk for V i kondensatoren på sin og cos:

[tex]V=V_ssin(\omega x) +V_ccos(\omega x)[/tex]

Hvordan kommer de fram til dette?

Oppgave 1c. Her er link:
https://acrobat.com/app.html#d=cLLL*zVjKS6yMokXHH2ueg

Svar:

https://acrobat.com/app.html#d=W3h1pqqmXEl5PVT80Y5RGg
Sist redigert av gill den 03/12-2010 14:57, redigert 1 gang totalt.
ærbødigst Gill
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

De skriver at de bare antar den formen, noe som kan rettferdiggjøres med at spenningen på utgangen vil være faseforskyvet i forhold til spenningen på inngangen (fra generatoren). Ettersom utgangen nå har en fase, kan den dekomponeres til summen av en sinus og en cosinus med forskjellige amplituder (ved bruk av at Asin(x+d) = Bcos(x)+Csin(x), der A = sqrt(B^2+C^2) og d=atan(C/D)).
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

Kan dette vises mattematisk. Jeg sliter litt med å se det for meg. Spenningen på utgangen er det spenningen til kondensatoren?
ærbødigst Gill
claudius
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 198
Registrert: 09/10-2010 22:59

Det matematiske "beviset" du etterlyser består vel enklest i å finne stasjonære løsninger på ligningen [tex]Ri +\frac{1}{C} \int^t_0 i\mathrm d t = \mathcal{E}[/tex]

(Det er naturlig å anta i(0) = 0 og U[sub]C[/sub](0) = 0)

Da blir spenningen over kondensatoren:
[tex] U_C = \mathcal{E} - R\, i_{stasj}[/tex]
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

iR vil ta noe av volt inn i krets som vist i kirchoffs.

At V i C er faseforskyvet er fordi den må fylle opp Q først for å få volt og V til C vil ha en fase bak V inn i systemet. Men i uttrykket med cos og sin prøvde jeg å utgreie det sin og cos uttrykket claudeshannon skrev

Asin(a+b)=Bcosa+Csina

med:



sin(a+b)=sinacosb+cosasinb

uten suksee. Kan den utgreies. Og hvordan går man videre til

[tex]V=V_ssin(\omega x) +V_ccos(\omega x)[/tex]?
ærbødigst Gill
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

[tex]A\sin(x)+B\cos(x) = c(A/c)\sin(x)+c(B/c)\cos(x)[/tex], der[tex] c = sqrt{A^2+B^2}[/tex]

Dette er det samme som

[tex]k\left(\cos(d)\sin(x)+\cos(x)\sin(d)\right) = k\sin(x+d)[/tex], der man har

[tex]\sin(d) = B/c[/tex] og [tex]\cos(d) = A/c[/tex]

slik at [tex]d = \tan^{-1}(B/A)[/tex]
Svar