SØKER HJELP FRA GODE HJERTER bl.a: integrasjon, lim, extrema

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Husk at det står at når x = 1 så er f(x) = 3. Altså er f(1) = 3, ikke 0/0 (udefinert). Det du må gjøre videre er å finne f(1+h):

[tex]f(1+h) = \frac{([1+h]-1)^2 - 3 + 3e^{[1+h]-1}}{[1+h]-1} = \frac{h^2 - 3 + 3e^h}{h}[/tex]

Er du med på dette? f(1+h) er jo det du får når du setter 1+h inn for x i funksjonen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
franskmatte
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 14/08-2012 18:28

Vektormannen skrev:Husk at det står at når x = 1 så er f(x) = 3. Altså er f(1) = 3, ikke 0/0 (udefinert). Det du må gjøre videre er å finne f(1+h):

[tex]f(1+h) = \frac{([1+h]-1)^2 - 3 + 3e^{[1+h]-1}}{[1+h]-1} = \frac{h^2 - 3 + 3e^h}{h}[/tex]

Er du med på dette? f(1+h) er jo det du får når du setter 1+h inn for x i funksjonen.
Ja selvfølgelig, og f(1+h) er jo x ikke lik 1 så vi tar den første funksjonen.
Altså nå sitter jeg igjen med denne brøken da og skal regne ut den.
Eller skal jeg sette denne inn i f'(1) ? Sånn at det blir [tex]\frac{h^2 - 3 + 3e^h}{h}[/tex]-3 i teller og h i nevner?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du skal få det siste der ja. Så regner du ut den grensen og ser eventuelt om den eksisterer. Hvis den gjør det så er du i mål.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
franskmatte
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 14/08-2012 18:28

Vektormannen skrev:Du skal få det siste der ja. Så regner du ut den grensen og ser eventuelt om den eksisterer. Hvis den gjør det så er du i mål.
ok, men jeg må innrømme at jeg ikke helt er med.
Jeg forstod ikke helt hvorfor vi måtte bruke denne definisjonen. Jeg trodde ikke man brukte den, bare at man beviste med den.
Hvorfor kan jeg ikke bare bruke u/v-regelen for derivere?

Kan du være så snill å vise meg utregningen av det siste regnestykket vi fikk her? :wink: :oops:
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Når du bruker de ferdige derivasjonsreglene så forutsetter du at funksjonen er deriverbar. Her vet du ikke om funksjonen er deriverbar, siden den skifter definisjon akkurat i punktet du er interessert i.

Den siste grensen kan du først og fremst rydde opp i så du får følgende:

[tex]\frac{\frac{h^2 - 3 + 3e^h}{h} - 3}{h} = \frac{h^2 - 3 + e^h - 3h}{h^2}[/tex]

Hvis du kjører på med L'Hopital et par ganger nå så tror jeg du er i mål :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
franskmatte
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 14/08-2012 18:28

Vektormannen skrev:Når du bruker de ferdige derivasjonsreglene så forutsetter du at funksjonen er deriverbar. Her vet du ikke om funksjonen er deriverbar, siden den skifter definisjon akkurat i punktet du er interessert i.

Den siste grensen kan du først og fremst rydde opp i så du får følgende:

[tex]\frac{\frac{h^2 - 3 + 3e^h}{h} - 3}{h} = \frac{h^2 - 3 + e^h - 3h}{h^2}[/tex]

Hvis du kjører på med L'Hopital et par ganger nå så tror jeg du er i mål :)
ok superdupert, det lille hintet gjorde det litt lettere tror jeg!

Jeg fikk svar f'(1)=lim h-->0 2-e^0 / 2
=(2-1)/2
=1/2



Er dette riktig??? :D
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ikke helt. Se om du har gjort noen slurvefeil! Første gang du deriverer teller og nevner får du [tex]\frac{2h + 3e^h - 3}{2h}[/tex] (som fortsatt gir udefinert uttrykk ved innsetting). Neste gang du deriverer får du [tex]\frac{2+3e^h}{2}[/tex]. Når du tar grensen av det får du [tex]\frac{2+3}{2} = \frac{5}{2}[/tex]. Med på det?

Uansett; hva blir konklusjonen da? Er f deriverbar i x = 1?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
franskmatte
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 14/08-2012 18:28

Vektormannen skrev:Ikke helt. Se om du har gjort noen slurvefeil! Første gang du deriverer teller og nevner får du [tex]\frac{2h + 3e^h - 3}{2h}[/tex] (som fortsatt gir udefinert uttrykk ved innsetting). Neste gang du deriverer får du [tex]\frac{2+3e^h}{2}[/tex]. Når du tar grensen av det får du [tex]\frac{2+3}{2} = \frac{5}{2}[/tex]. Med på det?

Uansett; hva blir konklusjonen da? Er f deriverbar i x = 1?
Yes, dårlig regning fra min side.

Jeg ville sagt at stigningstallet til f i 1 er 5/2. Det er det vi leter etter vel?

For i oppgave a) mener jeg å forstå at vi allerede sa at den er derivabel for x=1.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det stemmer at stigningstallet er 5/2 i x = 1. Men oppgaven spør strengt tatt etter hvorvidt f er deriverbar i x = 1, i alle fall slik jeg tolker den?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
franskmatte
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 14/08-2012 18:28

Vektormannen skrev:Det stemmer at stigningstallet er 5/2 i x = 1. Men oppgaven spør strengt tatt etter hvorvidt f er deriverbar i x = 1, i alle fall slik jeg tolker den?
Uansett så klarte jeg den nå med din hjelp... Tusen hjertelig takk, det var gøy!!!! :lol:
Svar